🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 نوجوان و مالک اشتر

(ثبت: 256960) اسفند 21, 1401 
نوجوان و مالک اشتر

 

مالک اشتر ز راهی می گذشت
در غروب کوفه ی پر رمز و راز

نوجوانی با جسارت پرت کرد
سمت آن سردار فحل سرفراز

آشغالی ،شیء ناجوری ،خسی
تا بخنداند رفیقان را به ناز

یک تن از آنانکه مالک راشناخت
با دلی لرزان لب از هم کرد باز

گفت: آیا مرد را نشناختی؟
گفت:نی،نی،کیست آن ناکوک ساز؟

گفت: سردار سپاه مسلمین
مالک اشتر ، یل دشمن گداز

هست آن مرد و تواش نشناختی
کز حقیقت روی کردی بر مجاز

نوجوان تا نام مالک را شنید
لرزلرزان در فرود و در فراز

رفت از وی معذرت خواهی کند
یافتش در مسجدی با اعتزاز

دید مالک را که در عین خضوع
هست با محبوب در رازو نیاز

صبر کرد و روی پایش اوفتاد
چون که پایان یافت مالک رانماز

نوجوان چون طفل مادر مرده ای
ضجّه می زد معذرت می خواست باز

گفت با او فارِسِ میدان دین
مالک اشتر به خوبان همتراز

کهنه سربازی که در هر جنگ بود
پرچم اسلام از او در اهتزاز:

غم مخور،برخیز و نزد چون منی
چون که دشمن نیستی خود را مباز

من هماندم کز تو کار ناپسند
سر زد ای فرزند نیک دلنواز

از صمیم جان و دل بخشیدمت
آمدم آنگه سوی مسجد به تاز

وین نماز از بهر آن بگزاشتم
تا تورا بخشد خدای چاره ساز…

نوجوان ،شرمنده تا پایان عمر
کرد از آزار مردم احتراز.

 

 

 

 

نظرها
  1. طارق خراسانی

    اسفند 21, 1401

    سلام حضرت استاد
    عجب درس اخلاقی
    عالی ست

    در پناه خدا🌿👏👏👏👏👌🌹❤️🌿

  2. عظیمه ایرانپور

    اسفند 21, 1401

    درود بر شما
    خیلی زیباست
    قلمتان سبز🌹

  3. برهان جاوید

    اسفند 21, 1401

    درود استاد خوش عمل کاشانی ارجمند و گرامی
    شعر زیبایی ست و اموزنده وچه زیبا و استادانه سرودید
    دستمریزاد
    همواره سلامت و پیروز باشید

    ا❤️❤️🌹🌹👏👏

    • درودها برهان جاوید عزیز و کرامند.از حسن توجه تان ممنونم.🌸🌸

  4. طلعت خیاط پیشه

    اسفند 21, 1401

    احسنت استاد ارجمند
    بسیار زیبا سروده اید
    🌸🌺🌸🌺🌸🌺🙏

    • مهین بانوی شعر و ادب پارسی را درودها…از حسن نظر بلندتان سپاسگزارم.🌸🌸🌸

  5. مسعود مدهوش

    اسفند 22, 1401

    درودها شاعر ارجمند جناب استاد خوش عمل کاشانی بزرگوار🌿🌾🍃🍃🌹🍂🍂👏

    شعر زیبای مهمانتان بودم ،محکم،دلنشین،فنی،دستمریزاد👏🍂🌹🍃🌾🌿✍️🙏👏👏👏👏🍂

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا