🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 پروانه ها . . .

(ثبت: 257237) اسفند 22, 1401 

پروانه ها . . .

مدتی در پیله بودم سایه سار لاله ها
بغض اشک آبستنی در لابلای ناله ها

عضو دورافتاده ای از محفل پروانه ها
زخم غربت خورده ای در گوشهٔ ویرانه ها

عطر یاس وسنبل‌ وبابونه نرگس رازقی
با بهار آمد ؛ شدم دعوت به فصل عاشقی

می شنیدم از زبان راوی آزدگان
همسفر باحسرتند از همدلی جاماندگان

مثل ابری که نبارد بر کویری مستمند
جذب دریا هم بگرددموجها در ماتمند

قطره هایی که نکاهند آه و سوز از تشنه ای
نادم اند از جودخود مانند خونین دشنه ای

خلف وعده مکتب دریادلان بد شأنی است
گرگ باران دیده را منع بلا بی معنی است

آرزوهای بشر پرواز می ریسد پرش
مثل ققنوسی که دارد ریشه در خاکسترش ؟

شبنم آلاله پرور چون تراود شورعشق
محفل پروانه روشن میشود از نور عشق

 

پیرنظر(سلیم)
زمستان ۱۴۰۱

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

نقدها
  1. درود و عرض ارادت جناب پیرنظر عزیز.رخصت می خواهم تا در خصوص این سروده ی جناب عالی سه نکته را عرض کنم :1. در بیت مطلع «لاله ها» را با «پروانه ها» قافیه قرار داده اید که درست نیست.با لاله ها کلماتی چون چاله ها….ناله ها….واله ها و هاله ها قافیه می شود و با پروانه ها کلماتی چون میخانه ها ….لانه ها ….دانه ها و شانه ها.2. در مصراع دوم بیت چهارم امواج را که جمع موج است امواجها (جمع الجمع)آورده اید که درست نمی نماید.3. در مصراع اول بیت ششم اگر مقصود بدشأنی است طبق قواعد دستورزبان عربی باید با همزه ی مفتوح باشد نه مکسور.توفیقتان را آرزومندم.

    • قاسم پیرنظر

      اسفند 22, 1401

      سلام عرض ادب واحترام دارم حضورتان استاد گرانقدر و مهربان
      باید عرض کنم که مدتیست متاسفانه
      تراوش تعطیل و چشمه شعر م مسدود شده است .
      بینهایت از راهنماییهای حضرتتان سپاسگزارهستم بزرگمهر 🌷

نظرها
  1. طارق خراسانی

    اسفند 22, 1401

    قطره هایی که نکاهند آه و سوز از تشنه ای
    نادم اند از جودخود مانند خونین دشنه ای

    خلف وعده مکتب دریادلان بد شأنی است
    گرگ باران دیده را منع بلا بی معنی است

    سلام و درود بر استاد پیر نظر گرامی
    دلتنگتان بودیم

    در پناه خدا 🌱👌👌👌👌👌👌🌱

    • قاسم پیرنظر

      اسفند 22, 1401

      عرض سلام چ ادب و احترام حضورحضرتتان تستاد مهر جناب طارق عزیز و گرانمهر بنده هم دلتنگتان هستم ولی فاصله ها متاسفانه زورشان بیشتر است انگار
      آرزوی سلامتی دارم برای حضرتعالی درپناه خداوند هستی لخش همواره شادکام باشید (آمین)🌷🌷

  2. طلعت خیاط پیشه

    اسفند 22, 1401

    جناب پیر نظر ارجمند
    درود بر شما
    🙏🌹🌹🌹💐🌿

    • قاسم پیرنظر

      اسفند 22, 1401

      سلام مهربانو خیاط پیشه گرامی
      سپاسگزار مهرتذن هستم
      🌷🌷🌷

  3. مهدی سیدحسینی

    اسفند 23, 1401

    درود جناب پیرنظر
    صبحتون شاد و دل انگیز 🌷🌷

  4. رسول علی محمدی

    اسفند 23, 1401

    سلام و درودها
    زیبا بود و دلنشین
    گوهر وجودتان مصون از تلخی و گزند روزگار🙏🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا