🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 . غم چیست ؟

(ثبت: 244138) دی 15, 1400 

.
. اگر غم لشگر نگیزد که خون عاشقان ریزد
. من و ساقی بهم سازیم و بنیادش بر اندازیم . . خواجه شیراز

 

 

 

 

نقدها
  1. دی 16, 1400

    سلام
    اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد
    من و ساقی به هم تازیم و بنیادش براندازیم
    نظر شریف؟

    • خسرو فیضی

      دی 17, 1400

      . درودها نثارتان 🌺
      . استاد گرانمهر کاملاً صحیح می فرمائید
      . اما . در بعضی دیوان ها سازیم آمده است که در تفسیر استادم در دانشگاه ( استاد خیلیل خطیب رهبر ) در معنا هم ( سازیم ) بهتر است
      . و این کمترین فقط باید بیاموزم .
      . سپاس از یاد آوری جنابعالی 🌺🌿🌹🌿🌺

    • طارق خراسانی

      دی 17, 1400

      سلام
      به هم سازیم درست است
      به هم تازیم اصلا و بدا ادیبانه نیست
      معنی تحت الفظی آن چنین است :
      من و ساقی به هم تازیم، با هم بجگنیم…

      البته به این شکل قابل قبول است
      من و ساقی بر او تازیم و بنیادش بر اندازیم

      در پناه خدا

نظرها
  1. سلام و درود
    به امید سرافرازی بیش از پیش ایران جان

    • خسرو فیضی

      دی 17, 1400

      . درودها نثارتان 🌺
      . استاد ارجمند آنگاه که دیدم سروده ام که از نظر خودم شاهکاری اجتماعی ست که دردها را فریاد کرده است . . هیچ نظری ندارد !!!!!! حذف اش کردم و این تک بیت را جاگزین !!!
      . سپاس از محبت جنابعالی 🌺🌿🌹🌿🌺

  2. فریبا نوری

    دی 15, 1400

    درود بر حافظ
    و درود بر شما

    🌷🌷🌷🌷

    • خسرو فیضی

      دی 17, 1400

      . درودها نثارتان 🌺
      . گران اندیش بانوی فرهیخته آنگاه که دیدم سروده ام که از نظر خودم شاهکاری اجتماعی ست که دردها را فریاد کرده است . . هیچ نظری ندارد !!!!!! حذف اش کردم و این تک بیت را جاگزین !!!
      . شاید شعرم را برایتان بنویسم
      . حضور ارزشمندتان را پاس میدارم 🌺🌿🌹🌿🌺

  3. درودها بر حافظ شیرن سخن
    درودها بر شما استاد گرانقدر

    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

    • خسرو فیضی

      دی 17, 1400

      . درودها نثارتان 🌺
      . استاد گرامی حضور محبت آمیزتان
      . را ارج می نهم 🌺
      . خدایش رحمت کناد . . آمین
      🌺🌺🌺🌹🌹🌹🌹🌺🌺

  4. محمد عالمی

    دی 16, 1400

    درودها استاد هر روز در شعر پاک نویسا باشید

    • خسرو فیضی

      دی 17, 1400

      . درودها نثارتان 🌺
      . استاد گرامی نمیدانید چقدر خوشحالم !!!
      . حضور منورتان را در سایت گرامی میدارم 🌺
      . خرسندم که دعوت ام را پذیرفتید 🌺
      . امید که زین پس بیشتر برایتان بنویسم
      . روزگارتان شاد و خرم باد 🌺🌿🌹🌿🌺

  5. محمد حسنی

    دی 17, 1400

    درود ها
    تنها غم عرفا که در اشعار پیداست
    غم هجران فکر کنم باشد

    ..تا خار غم عشقت آویخته بر دامن
    کوته نظری باشد رفتن به گلستان ها

    به نوعی، غم آشنای دل شعرا و عرفاست