🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 شاعر کویر

(ثبت: 209480) اردیبهشت 4, 1398 

شــــاعـر کــــویـر

آن بلبــــلم که در دل صــحـرای زنـــــدگی
دلبســته صـداقـت خاری اسـت خاطـــرم
آســوده از خیــال شـــقـایـق ز یــاد ســرو
فارغ ز عشــوه های بهــاریــست خاطــرم

هم صحبــتـم به خاک کـویـری که می تپـد
در ســینه اش سـراب عطــش بار آتشــین
می نوشم از سراب و چه ســـیراب می شوم
از شــکـر می نهم سـر آشــفتـــه بر زمیـن

در حیــرتم ز بلبـل بســتان که این چنـیـن
می ســوزد از فــراق گل و نـــاله می کنـد
بی شک خبــر نــدارد از احــوال بلبــــلی
کـو را کــویـــرغمــزده ای والــه می کنـد

ای بلبــلان ســـرو و گلسـتان و یاســـمن
دنیـــا به کامتــان گــل زیبـــا حلالتـــان
بر خـارهای ایــن دل تفــتیـده ام قســــم
باور کنیــــد غبــطه نخــوردم به حالتــان

در دامـن کویــر و بیــابان سـخاوتی است
کان را میـــان باغ و گلســتـان ندیــده ام
در تیــغـهای خار مغیــلان صداقــتی است
ماننــد آن بــه دامن بســتـان ندیـــده ام

اینجـا چهـار فصــل خـدا کهــربایی اسـت
خاکی و تشـنه رنگ خدا یاس و سـوسنش
در هر بهاربیــم خزان نیسـت تا که نیست
فـرقی میـــان آذر و مـــرداد و بهـمــنش

ریگ روان و خار مغــیلان نشــــانی اش
افتــادگی طبیــعت و رســم و سـرشت او
لبــریــز از ســــتاره و مهـتــاب دامنــش
صد کهکشــان ســتاره شب سـرنوشت او

ایـنجا مـراد جــز به صـبوری نمی دهنــد
فخری به جز به تاول لبهای تشـــنه نیست
ســــوز نهان ســـینه خنیــاگــران وصـل
کمتر ز ســوز آتش و از هُرم دشــنه نیست

در آســمان صــاف و طــلایی او هنــــوز
خورشــید می درخشـد و دل آفتابی است
در زیـــر آفتــاب تـن خاک نقــره ایسـت
اینــجا نه کـم ز پهـنــه دریــای آبی است

بی شک خوش است جلــوه گل در برِ چمـن
وان خوشــتر آنکه جلـــوه کنــد در برِ مغاک
سـرگشــته بلبـــلی که دلاویـــزه گل است
سرخوش ولی دلی که سپـرده است تن به خاک

بایــد درونمان پــرِ گـل باشـــــد و چمــن
تا رونــق چمـــن نکـنــــد بیـقـــــرارمان
بایــد بهـــار شـیـــوه دلهــایمــان شـــود
تا هــر خــزان سـیــه نکـنـــد روزگــارمان

ای بلبــلان خـوب چمـن بیـدلی بس است
دیگر نه عشـــوه هـای گـل و نـاز نـوبـهـار
تا کی دو گـوش باغ بهـارانتــان پــر است
از ســـوز نالــه های شــما خنـــده نـــگار

اُفتــاده از بهـــار اگــر گلشـــــن شــــما
این دشـت پر ســخاوت دل ، این کویـر ما
دانم به یک عبــور نمک گیــر می شــویــد
هشـــدار ای رفـیـــق نگـــردی اســیـر ما

مریم محبوب – 1387

 

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها
  1. طارق خراسانی

    اردیبهشت 4, 1398

    سلام و درود و خیر مقدم

    الحق چهارپاره هایی دلنواز سروده اید و در این بیت قدرت شاعرانگی خود را چه زیبا به نمایش گذاشته اید .
    در هر بهار بیــم خزان نیسـت، تا که نیست
    فـرقی میـــان آذر و مـــرداد و بهـمــنش

    دستتون درد نکنه

    در پناه خدا شاد زی 🌿👏👏👏🌿

    • مریم محبوب

      اردیبهشت 7, 1398

      درود بیکران بر شما جناب خراسانی بزرگوار

      از لطف و حسن نظر شما سپاسگزارم

      پاینده باشید 🌹

      🌹🌹🌹🌹

  2. فریبا نوری

    اردیبهشت 4, 1398

    سلام
    شعری بسیار قوی و زیبا
    با درود بیکران
    🌷🌷🌷
    👏👏👏

    • مریم محبوب

      اردیبهشت 7, 1398

      سلام و درود بر شما نازنین بانو ❤️

      سپاسگزار مهرتان هستم 🌷🌷🌷