🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 گوهر کوهستانی

(ثبت: 270547) تیر 3, 1403 
گوهر کوهستانی

 

زندگی لذت کوتاه سفر کردن ماست
مقصد راه کجاست؟

عمر ما در پیِ پروانه شدن می گذرد
چون نسیم از خم گیسوی چمن می گذرد
خواب خورشید پر از زمزمه ی مهتاب است
ریشه ی لاله ی مرداب اگر در قفسی از آب است
تاج او رقص کنان جلوه گر تالاب است
قایقی هست که در آینه ی عرش رهاست
خانه ی آخر این رود کجاست؟

ناخدا گفت جهان کشتی بی سکّانی ست
موج دریا ست که در همهمه ی حیرانی ست
می بَرد جام تهی را به لب ساحل هور
به هر آنجا که دَمی عشق بیاید به حضور
وَ بجوشد غزل از چشمه ی نور
در اتاقی که به کاشانه ی معشوق نگاهی دارد
نفسِ پنجره ها عطر صبا می گیرد
در تب مستیِ گل ، شعله ی غم می میرد
ابر آواره به هر دشت و دمن می بارد

مادرم سخت ترین گوهر کوهستانی ست
تک درختی ست که بر قلّه ی نارنجی کوه
ایستاده سخن از حکمت طوفان دارد

گرچه در خلقت ما نیستی ِ پنهانی ست
گرچه در دست فلک دایره ی ویرانی ست
شور آواز نِی از آتش دل می آید
نقش هر کوزه پس از پختن گِل می آید
آسمان باش و زمین را قلم ِ باران کن
وادیِ عاطفه را مزرعه ی ایمان کن
در دل شب زده ی پاییزی
عشق را بنیان کن
خویش را ویران کن

 

عادل دانشی بداهه تیر 1403

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها
  1. طارق خراسانی

    تیر 3, 1403

    گرچه در خلقت ما نیستی ِ پنهانی ست
    گرچه در دست فلک دایره ی ویرانی ست
    شور آواز نِی از آتش دل می آید
    نقش هر کوزه پس از پختن گِل می آید
    آسمان باش و زمین را قلم ِ باران کن
    وادیِ عاطفه را مزرعه ی ایمان کن
    در دل شب زده ی پاییزی
    عشق را بنیان کن
    خویش را ویران کن

    سلام‌ عادل جان
    خوشحالم تسلیم وزن نشده و سعی کرده ای وزن را در خدمت بیان افکارت به کار گیری و همین امر باعث شده حرف دلت را به زیبایی بیان کنی .
    وقتی شاعر خودش را مجبور می کند در چهار چوب خاصی حرف دلش را بزند بسیاری اوقات موفق عمل نمی کند .
    این اثر خیلی عالی بود و از آن لذت بردم 🌹

    • عادل دانشی

      تیر 3, 1403

      درود استاد طارق بزرگوار
      سپاسگزارم از نور حضور و حسن نظرت پای اشعار این حقیر
      البته سبک نیمایی وزن و قافیه داره ولی خوب مسلما دستت نسبت به قالب های کلاسیک بازتر است ..
      امیدوارم شاد باشید و سربلند 🌸🌺

  2. درود جناب دانشی عزیز
    حال خوبی دارد سروده‌ی زیبایتان
    دمتان گرم و وجودتان سبز و مملو از عشق
    شاد و سلامت باشید👌👌👌💐💐💐

    • عادل دانشی

      تیر 3, 1403

      درود جناب گیوه چیان
      یک دنیا ممنونم بزرگوار
      همیشه حالتان خوش باشد 🌸🌺🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا