🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 افسار قرار

(ثبت: 265352) آبان 15, 1402 
افسار قرار

 

از دست خودم بسکه دمادم گله دارم
خوب است شبی سر به بیابان بگذارم

من بی تو در این غربت پنهانی موهوم
خود را به چه کس جز خودت ای غم بسپارم

هر درد که آمد به سرم کار خودم بود
از هیچ‌ کسی غیر خودم شکوه ندارم

ماندم که در این معرکه ی دلهره آور
دست چه کسی داده ام افسار قرارم

هر ثانیه آوار شدم روی سر خویش
ویران شدن از دلهره در خود شده کارم

می سوزد از اندوه من خسته جهانی
آهی اگر از سینه تف دیده  برآرم

خشک است لب تاول احساسم و باید
همت کند این بغض که بر خویش ببارم

بد کرده دلم با من بیچاره و افسوس
من باز به درد دل دیوانه دچارم

با این همه یک روز قرار است خودم را
در باغچه ی سرخوش میخانه بکارم

وقتی که دلم لایق عشق تو نباشد
نامردم اگر روی دلم پا نگذارم

یک روز قرار است که بی هیچ‌ گذشتی
خود را خودِ من  دست عدالت بسپارم

محکوم به مرگم کن و بنشین به تماشا
تا از تن خود خویشتنم را بدر آرم

 

#زهرا_وهاب_ساقی آبان ۱۴۰۰

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نقدها
  1. درود
    صبح و روز سرکارعالی نکو

    زیباست

    اگر این دو، سه نکته نیز رعایت شود شعر پخته تر خواهد شد!

    اول اینکه

    بهترست قوافی صفتی و اسمی با قوافی فعلی با هم بکار بسته نشوند مگر در استثنا و آنهم فقط یکبار، همچنین قوافی

    دار
    گذار
    سپار
    آر

    دو بار به کار رفته اند و نیاز به تجدید نظر دارند!

    نکته دوم:بهتر و صالح ترست از تکرار واژه پرهیز شود

    مانند “خود” که در شعر سرکارعالی ۹ بار تکرار شده که در بیشتر موارد به کار رفته پر کننده وزن است!

    خود ۹ بار
    خویش ۳ بار
    کس ۳ بار
    درد ۲ بار
    و…

    نکته بعدی

    تمام ابیات اثر شما بزرگوار حول یک حرف با یک سیاق متنی میچرخد و طولانی بودن اثر کمکی به قوت آن نکرده لذا سزاوار بود با استفاده از تعلیق و تدوین و صور خیال گوناگون ابیات پیگیر یکدیگر و در ادامه و دامنه هم می آمدند، به نظر می رسد با یک مفرد می شد از ادامه بیت دوم به بعد پرهیز کرد!

    صد البته آنچه عرض شد، نقد و نظری شخصی ست و شاعر محترم مختار به پذیرش و عدم پذیرش آن است!

    سلامت باشید

نظرها
  1. علی معصومی

    آبان 15, 1402

    درودها بانو وهاب ارجمند را
    ♤♤♤
    🌿🌹🌿🌹👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
    زان روز که رفتی و خبر از تو نیامد
    در گوشه بیقوله خود بی کس و کارم
    ✍بداهه

  2. مهدی سیدحسینی

    آبان 28, 1402

    درود خانم وهاب
    با آرزوی توفیق الهی 🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا