🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 جان جهان

(ثبت: 230287) مرداد 19, 1399 
جان جهان

 

در شگفتم من از این بازی تکراری دوران
چرخش چرخ زمان
گردش تیغه ی پرگار خدا گرد جهان نگران
کوه غمهای نهان
من و این کالبد خسته ز عمر گذران
استخوان چیست پس از مرگ
نشانی ز هیاهوی تن و قامت انسان
ساقه ها چیست پس از برگ
خاطراتی ز بهار و شبح سبز درختان
مرگ خوابیست پر از راز ،شکوهمند
سایه ای از تن بشکسته و در بند
مرگ یک قصه تلخیست، در این کوچه ی لبخند
مرگ چون سایه ی تابنده ی یک جوی روان است
یا که چون وحشت یک دشت
ز درندگی گرگ و سگان است
خاک در روی زمین محرم اسرار زمان است
گور در چشم یقین موزه ی اجساد نهان است
کاش دل را بشناسند که دل راحت جان است
به چه نام است بشر
یا کدام است که آدم شود و لایق انسان
بشر این مایه ی شر
کرده ویرانه و تاریک جهان دگران
آدمی را چه شده فکر و خیالش همه نیرنگ
جسمش از خشم چو تندیس شده یکسره از سنگ
کرده آرامش یک قرن پریشان ز تب جنگ
به شیاطین شده هم محفل و همرنگ
نماهنگ دلش گشته به یک جنگ هماهنگ
جهانی ز خشونت شده آزرده و دلتنگ
کاش یکدم بنوازند یکی نغمه و آهنگ
زنگ ناقوس کلیسای زمان خسته از این ننگ
منتظر هست که در یک شب تاریک زند زنگ
چو مردان کهف طی شود این خواب
کاروانیست در این دشت خدا رفته پی آب
که در یک شب باران زده
راهی شود از چشمه ی مهتاب
بشکند چشم چراغ شب شیطانی ی مرداب
بنوشند همه از پی هم جام می ناب
از آن باده که پیمانه ی آن از می جانان
چو شود پر ، همه گردند روان سوی بهاران
کاش آیند سواران به میدان
که شود موسم باران
به بیابان و کویر سیه و خسته ی یاران
بپوشند به اندام بشر جامه ی انسان
جاودان گردد از این قوم از این گوهر تابنده ی ادیان
و شود عصر زمان فصل شکوفایی ی قرآن
باغ دین پر شود از غنچه ی عرفانی ایمان

سروده شده در 17 مرداد99

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها
  1. فریبا نوری

    مرداد 19, 1399

    آدمی را چه شده فکر و خیالش همه نیرنگ
    جسمش از خشم چو تندیس شده یکسره از سنگ🌹💐

  2. مینا یارعلی زاده

    مرداد 20, 1399

    «کاش دل را بشناسند که دل راحت جان است»
    درود بر جناب گندم کار عزیز شاعر شعرهای پر اندیشه و ناب
    آفرین و احسنت👏👏👏
    نویسا و مانا باد قلم و اندیشه تان🌺

    • باسلام و عرض احترام خدمت شما خواهر گرامی..چراغ اندیشه اتان همیشه روشن و پرفروغ باد.🌻

  3. عظیمه ایرانپور

    مرداد 20, 1399

    درود بر شما
    عمیق و زیباست
    قلمتان سبز🌿🌿

  4. سهیلا اسماعیلی

    اسفند 12, 1402

    اقای گندمگار داماد عزیز مایع افتخار خانواده هستین مرحبا

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا