🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 طنز مرد بازیگوش(قسمت سوم)

(ثبت: 211553) تیر 18, 1398 

درس خوانديم تا، كسي بشويم
يا نويساي نارسي بشويم

يا كه در شهر پر فريب زمان
اهل شغل مقدسي بشويم

و شديم آنچه كه نمي‌بايست
تا كه سالارِ بي‌كسي بشويم

در ترافيك خرج، پارك كنيم؟
يا كه محتاج ناكسي بشويم؟

«علم و تحصيل و فن! چه مظلوم اید!
آرزوهاي من!‌ چه مظلوم ايد!»

حالِ تحقيق و شورِ خواندن نيست
وقت فيضي به جان رسيدن نيست

قامتِ دانش است مدركپوش
هيچ هم فكرِ دل ستاندن نيست

كفترِ زخمبالِ زنداني!
دستِ مهري پيِ پراندن نيست

به کلانشهرِ پول باید رفت
دِهِ فرهنگ، جای ماندن نیست

«آي! در عصرِ جلوه‌ي كالا
دردِ دانش گرفته‌اي؟! حالا؟!»

يك مغازه بزن؛ گرامي باش
يا كه شاگردِ آق غلامي باش

كار و باري نده به دستِ هنر
مرد بازار، مردِ نامي باش

فلسفه، چِندِش است و عرفان هم
فارغ از مبحث كلامي باش

بگذر از فكر عالم هستي
در تفکّر براي وامي باش

«كار دارم دگر دو شيفت – سه شيفت
بايد انديشه را فريفت؛ فريفت»

فكر و ذكرم چك است و سفته و ارز
راهِ واريزِ شعر شد بي درز

مثل باغي پر از علوفه‌ي هرز
يا جمالي به دامنِ تب و لرز

گاهگاهي كه لك زند دلكم
سفري مي‌كند حوالي مرز

دل من جاي عشق ورزي نيست
دلِ بيچاره ي تَوَهُّم ورز

«ديگر از ما، چه انتظاری هست؟
با رُخِ عشق، كِي قراري هست؟»

ما و بي‌غم شدن ز همدم ها
ما و فارغ شدن از آن غم‌ها

ذِهنِ تشنه كجا و فرصتِ آب؟
چون كه دزديده مي‌شود دم‌ها

ما و دنياي سيرِ ماشيني
خسته از خوردنِ فراهم‌ها

عالم ما اگر چه گم شده است
علم در اكتشافِ عالم‌ها

«اندكي صبر كن؛ شتاب چرا؟
اي دلِ تشنه! تركِ آب چرا؟»

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

نقدها
  1. اکبر رشنو

    تیر 18, 1398

    سلام
    و
    ارادت فراوان
    ارجمند دوست عزیزم

    بسیار عالی و مشحون ذوق و معرفت
    و
    حقیقتی تلخ
    با طعم طنز
    و
    آفرینان برین هنرمندی
    و
    این معضل فرهنگی ماست
    و
    هی کیل مان مادی می شود و کوچک
    زیر باران معرفت
    و چقدر
    گوهر دانش زنگ می زند
    در پستوی غفلت

    درودتان و دست مریزاد
    و 🌺🌺🌺🌺🌺🌺

    • محمدعلی رضاپور

      تیر 18, 1398

      درود و سپاس تان بزرگوار🌺🌺🌺🌺🌺🌺💐

    • سام و درود خداون برشما

      پاسخ به این شعر را کوتاه عرض میکنم

      موفقیت شمارا آرزو میکنم و امیدوارم همانطور که در سرایش
      موفق هستی
      در تمام مقاطع زندگی هم موفق باشید🌺🌺🌺

      • محمدعلی رضاپور

        تیر 19, 1398

        سلام و درود و سپاس
        لطف دارید.
        ممنون ام.🌺🌺🌺🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا