🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 پروانه ها

(ثبت: 249482) مرداد 2, 1401 
پروانه ها

 

سروشی به نام غم

غم در زندگی، زندگی می کند

همچون ابلیس که دیر می مانَد

همسایه ی پر اذیتی که – فراوان اذیتی که- نبایدَش کشت

بدتر که خودش هم می داند

و از گلستانک این آبادی کویری

گل می چیند می چیند می چیند

پروانه ها

کارشان

درست است.

شعر پیشرو
شعر سروش
محمدعلی رضاپور

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نقدها
  1. سیاوش آزاد

    مرداد 2, 1401

    سلام
    یک)اگر سطر اول جزء اثر باشد غم سروش است بعد غم که تشبیه به ابلیس میشود سروش نیز تشبیه می شود؟
    دو) غم در سطر دوم قابل حذف نیست؟
    سروشی به نام غم
    در زندگی، زندگی می کند
    سه) فعل سطر اول زندگی می کند است ؟ اگر چیز دیگریست به چه قرینه ای حذف شده و چیست؟
    چهار) در سطر چهار مقصود این بوده که به جای پر می توان فراوان آورد درین فرض چرا اینگونه نگاشته نشد
    همسایه ی پر/فراوان اذیتی که نبایدَش کشت
    نمی دانم تردید در انتخاب بوده است یا حکمتی نهفته است
    پنج) سروش که گل می چیند در انتها پروانه خطاب می شود لکن پروانه گل چین نیست
    سیاوش
    دوم امرداد یک

    • محمدعلی رضاپور

      مرداد 2, 1401

      سلام و درود و سپاس
      و در پاسح:

      یک و دو –
      “سروشی به نام غم” نام این سروش است اما جزئی از آن نیست.
      “غم” می تواند در معنای اصلی اش ویا چیزی نزدیک به آن مثل مصیبت به کار برود.

      سه_
      بله، فعلش “زندگی می کند” است (یعنی غم، جزئی از زندگی است و نمی توان آن را بطور کامل از زندگی زُدود)

      چهار_
      “فراوان اذیتی که” بعنوان جانشین “پر اذیتی که” در حالت تکرار، دست کم یکی از این دو مقصود را
      می رساند:
      یکی این که فراوان اذیتی که، معنایی قوی تر از عبارت قبلی (پر اذیتی که) داشته باشد.
      دیگر این که هرچند ممکن است فراوان اذیتی که، در واقع، معنایی قوی تر از پر اذیتی که، نداشته باشد، گوینده با آوردن آن، قصد خود را برای نشان دادن عبارتی قوی تر از قبلی به مخاطب می رساند و به نحوی، عظمت مفهومی را که در ذهن دارد، با برجسته کردن قصور کلام، نشان می دهد.

      پنج_
      گفتیم که سروشی به نام غم،
      جزئی از شعر نیست.
      سپاس دوباره

      • سیاوش آزاد

        مرداد 2, 1401

        سپاس از تشریحی که نمودید البته بالاخره ملتفت نشدم نام این سروش کدام است
        یک) پروانه ها
        دو) غم
        سه) سروشی به نام غم

        • محمدعلی رضاپور

          مرداد 2, 1401

          گزینه ی دوم، درست است و گزینه ی سوم، نام همراه به گونه ی شعری است.

          سپاس

نظرها
  1. آرمان پرناک

    مرداد 2, 1401

    درود بیکران بر جناب رضاپور عزیز
    زیبا سروده ای از قلمتان خواندم
    دل دریایی تان آرام
    🌺🌺🌹🌹🌹

    • محمدعلی رضاپور

      مرداد 2, 1401

      درود بی کران تان جناب پرناک عزیز
      بهترین ها نصیب تان
      🌺🌺🌺🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا