بررسی هماهنگی انسجامی و پیوستگی در شعر «آنطرفتر»:
الف) تعداد کل نمونه: 9
(پشتِ آب بند / ماهیها / بر خاک / آفتاب میگیرند / آن طرفتر/ کرمها/
آسوده / بر سر قلاب/ شنا میکنند)
ب) تعداد نمونههای مرتبط: مجموعه زنجیرههای شباهت + زنجیرههای یکسانی: 8
(زنجیرههای شباهت:
– مشارکان: ماهیها / کرمها
– فرایندها: آفتاب گرفتن / شنا کردن (که هر دو فرایندی مادی است)
– مکان1: پشتِ آببند / آنطرفتر
– مکان 2: بر خاک / بر سر قلاب
زنجیرۀ یکسانی: – )
ج) تعداد نمونههای مرکزی: مشارکان+ فرایندها + مکان 2: 6
د) تعداد نمونههای غیر مرکزی: 2=6-8
و) تعداد نمونههای جنبی: 1=8-9
ز) درصد انسجام: تعداد نمونههای مرتبط به کل نمونه: 88.8%
ح) درصد پیوستگی: تعداد نمونههای مرکزی به کل نمونه: 66.6%
نکته 1: طبق نظریۀ هماهنگی انسجامی (رقیه حسن*، 1985) چنانچه درصد انسجام و در صد پیوستگی در شعر از 50% بیشتر باشد شعر منسجم و پیوسته است (طبق بررسی خانم دکتر ایشانی در ایران بر اساس این نظریه غزل های حافظ منسجم و پیوسته اند چرا که حد نصاب 50% را به دست میآورند). در شعرهای سپید و آزاد مخصوصا شعرهای روایتی، حد نصاب انتظار پیشفرض از هماهنگی انسجامی شاید کمی بالاتر باشد (توسط نگارنده در متون روایتی در حال بررسی است و تا کنون که به نظر چنین میرسد).
نکته 2: آنچه شعر حاضر را به یک شعر موفق تبدیل کرده است مدیون 3 نکته است: مضمون، سادگی، و همین هماهنگی انسجامی بسیار بالایی که در پرداخت مضمون شعر وجود دارد.
عرض ادب و ارادت مجددخدمت شما استاد بزرگوار و نازنینم سرکار خانم نوری
بینهایت سپاسگزارم از لطف و محبت شما که وقت گذاشتهاید و نقدی بسیارسازنده و مفید نوشتهاید…بنده شخصا بارها از نقدهای شما بسیارآموختهام
گرچه تابحال در سایتهای زیادی نقد شدهام ولی تابحال نقدی چنین تخصصی و پربارنخوانده بودم و بدون شک این نقد را سرلوحه تمام آثارم من بعد قرار خواهم داد…
در پناه الهی سلامت و مستدام باشید
💐💐💐💐🙏
اول سپاس از شعرتان که این فرصت را فراهم کرد که دریچهای به هماهنگی انسجامی در متن شعر باز شود چرا که یکی از مشکلات شایع در آثار سپید و ازاد امروز عدم توجه به این هماهنگی انسجامی است و فکر کردم گشودن این باب سخن میتواند برای عموم مفید باشد. خوشبختانه نظریه ی بسیار دقیق و کاربردی هماهنگی انسجامی رقیه حسن، و بعد از آن نظریۀ انسجامی هلیدی و حسن که از بنیانگزاران تحلیل های زبانشناسی و ادبی در چارچوب نقش گرایی هستند؛ این فرصت عالی را برای ما فراهم کرده است که ارزیابی کیفی را به صورت کمّی نیز مشاهده کنیم و درک به مراتب آسانتری از موضوع داشته باشیم.
دوم، حقیقتا از این بازخورد خیلی خوشحال شدم چون همیشه ورود به بحثهای کمی تخصصی تر این نگرانی را به وجود می آورد که تحلیل کننده توانسته است مطلب خود را درست و دقیق و ساده عنوان کند یا نه. (به قول یکی از اساتید عزیزم در زمان دانشجویی، خودش آن قدر مطلب را خوب فهمیده که بتواند به ساده ترین و قابل درک ترین شکل ممکن آن را ارائه دهد یا نه؟). بازخورد شما این دلنگرانی و اضطراب را – که نکند نقد و تحلیل نوشته شده به اندازۀ کافی گویا و واضح نباشد – در من کم کرد. از این بابت خوشحال و سپاسگزارم.
و در پایان بسیار خوشحالم که شاعر عزیز آن را مفید و راهگشا ارزیابی کرد و امیدوارم که برای همگان چنین باشد.
عرض ادب و ارادت استادعزیز و گرانقدرم سرکار خانم نوری
بار دگر سپاسگزارم از لطف و محبت شما بابت وقتی که می گذارید
و بیمنت و سخاوتمندانه به شاعرانی نوپا چون من میآموزید
من در پایگاه نقدشعر عضو هستم و بارها نقد شدهام ولی بدون اغراق چنین نقدی که بشود برای تمامی آثار کاربرد داشته باشد نخوانده بودم و واقعا میشود بسیارساده و دقیق ۰خودمان آثارمان را به این روش محک بزنیم…
و مطالب و منابعی که فرمودید حتما مطالعه خواهم کرد
در پناه الهی سلامت و مستدام باشید استاد نوری عزیزم
💐💐💐🌿
عرض ادب و ارادت خدمت شما استاد بزرگوار و ارجمند
سپاسگزارم از لطف و حضورپرمهرتان که برایم افتخار و دلگرمیست
زیبا نگاه و حضور ارزشمند شماست
در پناه الهی سلامت و مستدام باشید
💐💐💐💐
عرض ادب و ارادت خدمت استاد نازنین و گرانقدرم سرکار خانم نوری عزیز
سپاسگزارم از لطف و حضورپرمهر و ارزشمندتان که برایم افتخار و دلگرمیست
درپناه الهی سلامت و مستدام باشید
💐💐💐💐❤️
آذر 6, 1400
بررسی هماهنگی انسجامی و پیوستگی در شعر «آنطرفتر»:
الف) تعداد کل نمونه: 9
(پشتِ آب بند / ماهیها / بر خاک / آفتاب میگیرند / آن طرفتر/ کرمها/
آسوده / بر سر قلاب/ شنا میکنند)
ب) تعداد نمونههای مرتبط: مجموعه زنجیرههای شباهت + زنجیرههای یکسانی: 8
(زنجیرههای شباهت:
– مشارکان: ماهیها / کرمها
– فرایندها: آفتاب گرفتن / شنا کردن (که هر دو فرایندی مادی است)
– مکان1: پشتِ آببند / آنطرفتر
– مکان 2: بر خاک / بر سر قلاب
زنجیرۀ یکسانی: – )
ج) تعداد نمونههای مرکزی: مشارکان+ فرایندها + مکان 2: 6
د) تعداد نمونههای غیر مرکزی: 2=6-8
و) تعداد نمونههای جنبی: 1=8-9
ز) درصد انسجام: تعداد نمونههای مرتبط به کل نمونه: 88.8%
ح) درصد پیوستگی: تعداد نمونههای مرکزی به کل نمونه: 66.6%
نکته 1: طبق نظریۀ هماهنگی انسجامی (رقیه حسن*، 1985) چنانچه درصد انسجام و در صد پیوستگی در شعر از 50% بیشتر باشد شعر منسجم و پیوسته است (طبق بررسی خانم دکتر ایشانی در ایران بر اساس این نظریه غزل های حافظ منسجم و پیوسته اند چرا که حد نصاب 50% را به دست میآورند). در شعرهای سپید و آزاد مخصوصا شعرهای روایتی، حد نصاب انتظار پیشفرض از هماهنگی انسجامی شاید کمی بالاتر باشد (توسط نگارنده در متون روایتی در حال بررسی است و تا کنون که به نظر چنین میرسد).
نکته 2: آنچه شعر حاضر را به یک شعر موفق تبدیل کرده است مدیون 3 نکته است: مضمون، سادگی، و همین هماهنگی انسجامی بسیار بالایی که در پرداخت مضمون شعر وجود دارد.
پاسخ
آذر 7, 1400
عرض ادب و ارادت مجددخدمت شما استاد بزرگوار و نازنینم سرکار خانم نوری
بینهایت سپاسگزارم از لطف و محبت شما که وقت گذاشتهاید و نقدی بسیارسازنده و مفید نوشتهاید…بنده شخصا بارها از نقدهای شما بسیارآموختهام
گرچه تابحال در سایتهای زیادی نقد شدهام ولی تابحال نقدی چنین تخصصی و پربارنخوانده بودم و بدون شک این نقد را سرلوحه تمام آثارم من بعد قرار خواهم داد…
در پناه الهی سلامت و مستدام باشید
💐💐💐💐🙏
پاسخ
آذر 7, 1400
درودی دوباره بانو تمدن خواه عزیز
اول سپاس از شعرتان که این فرصت را فراهم کرد که دریچهای به هماهنگی انسجامی در متن شعر باز شود چرا که یکی از مشکلات شایع در آثار سپید و ازاد امروز عدم توجه به این هماهنگی انسجامی است و فکر کردم گشودن این باب سخن میتواند برای عموم مفید باشد. خوشبختانه نظریه ی بسیار دقیق و کاربردی هماهنگی انسجامی رقیه حسن، و بعد از آن نظریۀ انسجامی هلیدی و حسن که از بنیانگزاران تحلیل های زبانشناسی و ادبی در چارچوب نقش گرایی هستند؛ این فرصت عالی را برای ما فراهم کرده است که ارزیابی کیفی را به صورت کمّی نیز مشاهده کنیم و درک به مراتب آسانتری از موضوع داشته باشیم.
دوم، حقیقتا از این بازخورد خیلی خوشحال شدم چون همیشه ورود به بحثهای کمی تخصصی تر این نگرانی را به وجود می آورد که تحلیل کننده توانسته است مطلب خود را درست و دقیق و ساده عنوان کند یا نه. (به قول یکی از اساتید عزیزم در زمان دانشجویی، خودش آن قدر مطلب را خوب فهمیده که بتواند به ساده ترین و قابل درک ترین شکل ممکن آن را ارائه دهد یا نه؟). بازخورد شما این دلنگرانی و اضطراب را – که نکند نقد و تحلیل نوشته شده به اندازۀ کافی گویا و واضح نباشد – در من کم کرد. از این بابت خوشحال و سپاسگزارم.
و در پایان بسیار خوشحالم که شاعر عزیز آن را مفید و راهگشا ارزیابی کرد و امیدوارم که برای همگان چنین باشد.
با درود بیکران
🌷🌷🌷🌷🌷
پاسخ
آذر 7, 1400
عرض ادب و ارادت استادعزیز و گرانقدرم سرکار خانم نوری
بار دگر سپاسگزارم از لطف و محبت شما بابت وقتی که می گذارید
و بیمنت و سخاوتمندانه به شاعرانی نوپا چون من میآموزید
من در پایگاه نقدشعر عضو هستم و بارها نقد شدهام ولی بدون اغراق چنین نقدی که بشود برای تمامی آثار کاربرد داشته باشد نخوانده بودم و واقعا میشود بسیارساده و دقیق ۰خودمان آثارمان را به این روش محک بزنیم…
و مطالب و منابعی که فرمودید حتما مطالعه خواهم کرد
در پناه الهی سلامت و مستدام باشید استاد نوری عزیزم
💐💐💐🌿
پاسخ
آذر 6, 1400
سلام
بسیار زیباست
آفرین
در پناه خدا 🌿👏👏👌🌿
پاسخ
آذر 6, 1400
عرض ادب و ارادت خدمت شما استاد بزرگوار و ارجمند
سپاسگزارم از لطف و حضورپرمهرتان که برایم افتخار و دلگرمیست
زیبا نگاه و حضور ارزشمند شماست
در پناه الهی سلامت و مستدام باشید
💐💐💐💐
پاسخ
آذر 6, 1400
درودها بانو تمدن خواه عزیز
به نظرم بهترین شعر منتشر شدۀ امروز سایت، این شعر بود.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
پاسخ
آذر 6, 1400
عرض ادب و ارادت خدمت استاد نازنین و گرانقدرم سرکار خانم نوری عزیز
سپاسگزارم از لطف و حضورپرمهر و ارزشمندتان که برایم افتخار و دلگرمیست
درپناه الهی سلامت و مستدام باشید
💐💐💐💐❤️
پاسخ
آذر 6, 1400
🌹🌹🌹🌷🌷
پاسخ
آذر 6, 1400
عرض ادب و ارادت
سپاسگزارم
💐💐💐
پاسخ
بستن فرم