🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سروش و سه گلشن، تعریف خلاصه و تشریحی

(ثبت: 211189) تیر 5, 1398 
سروش و سه گلشن، تعریف خلاصه و تشریحی

تعریف قالب شعری سه گلشن هم بصورت خلاصه و هم بصورت تشریحی:

بطور خلاصه: سه گلشن، قالبی ست با سه قسمت آغازگر(مقدمه)، بدنه(متن) و پایان بخش(نتیجه) در شکل های مختلف قافیه مند ویا بدون قافیه؛

بطور تشریحی: سه گلشن، قالبی ست با سه قسمت آغازگر(مقدمه)، بدنه(متن) و پایان بخش(نتیجه) در شکل های مختلف قافیه مند ویا بدون قافیه که در آن، آغازگر، یک یا چند مصراع(با طول عروض سنتی) ویا لَخت(با طول عروض نیمایی) است که می تواند با هر یک از شکل های متنوع در پذیرش قافیه و یا حتی بدون قافیه بیاید. متن، مجموعه ی چند یا چندین مصراع یا لَخت است که ترجیحا به شکل قافیه ی غزل (یعنی رعایت قافیه در لَخت اول و همه ی لَخت های دوم ابیات) می آید؛ اما سایر اشکال قافیه بندی و حتی شکل بی قافیه را نیز بر می تابد و سرانجام، قسمت پایان بخش قرار می گیرد که مانند قسمت آغازگر ممکن است از یک تا چند مصراع و یا لَخت را با انواع چینش های قافیه ای ویا بدون قافیه در بر گیرد؛ بنابراین، سه گلشن از سه قسمت آغازگر، متن و پایان بخش، تشکیل می شود و هریک از قسمت های آغازگر و پایان بخش آن، از یک یا چند مصراع و یا لَخت بصورت قافیه مند و یا بدون قافیه ساخته می شود و قسمت متن ویا به عبارتی بدنه ی این شعر از چند ویا چندین مصراع یا لَختِ ترجیحا قافیه مند و از نوع قافیه ی غزل شکل می گیرد.

نمونه اشعاری در قالب سه گلشن در همین پایگاه ادبی، قابل ملاحظه است.

بطور خلاصه: سروش، قالبی ست از یک تا پنج قسمت (وگاهی بیش تر) که ترجیحا بر وزن پایه ی فاعلاتن مفاعلن فعلات می آید و ترجیحا همه یا بیش تر قسمت های قبلِ آخرش همقافیه اما آخرین قسمتش بدون قافیه است (و نگاهی باز و تا حد زیادی جامع به استفاده از انواع لفظی و معنوی آرایه های ادبی و جامعیت موضوعات و شیوه های پردازش دارد).

بطور تشریحی: سروش، قالبی ست که در شکل ترجیحی، اصیل و خاص خود،

دارای این ویژگی هاست:

1- مربوط به هر دو شیوه ی شعر سنتی و نو

2-دارای از دو تا پنج مصراع و یا لَخت (و گاهی بیش تر)

3- بر وزن فاعلاتن مفاعلن فعلات، نیم وزن های مشابه ویا انشعابات مرتبط نیمایی آنها

4-بدون قافیه مندی لَخت آخر در کنار قافیه مندی همه ویا بیش تر لخت های دیگر

5-دارای قافیه ی درونی علاوه بر قافیه ی بیرونی

6- دارای پایانِ لفظیِ بسته

7- دارای پایانِ معناییِ باز

8- دارای تنوع پردازی در مسیرِ یگانگیِ شعر

9- در موضوعات مختلف و پذیرای انواع شکل های بیان و پردازش

10- دارای پایان کوبشی

نمونه اشعاری در قالب سروش، در همین پایگاه ادبی، قابل ملاحظه است.

 

 

 

 

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند :

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا