🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃
از نقدی که که به طنز نوشنه بودم ماه ها می گذرد و توفیقی نبود که در خدمت عزیزان باشم. دیروز در انوشا (انجمن شاعران و نویسندگان ایران) که می توان آن را خواهر خوانده شعر پاک نامید، مباحثه ای دیدم که از قضا با نقد شعر ارتباطی تنگا تنگ دارد. عرض می کنم خدمتتان، یکی از نقد هایی که بسیار رایج است و به بعضی از آثار نیز وارد، کهنه بودن زبان شعر است. در انوشا نیز همین موضوع به بحث گذاشته شده بود و انصافا نظرات خوبی هم ابراز شده بود. از جمله نظر استاد عزیز و نور چشم بنده جناب طارق خراسانی که همگی افتخار آشنایی حضرتش را داریم.
خوشحالم که موضوعی مهم و در عین حال مبتلا به، مطرح و بررسی شد.
متاسفانه مانند اغلب مسائل مورد مناقشه دو طرف دعوی با اعتماد به نفس کامل خود را کاملا بر حق دیده و طرف مقابل را لجوج و دارای افکار پوسیده، یا بیسواد می خوانند. آیا امکان دارد راه حلی بینا بین این دو تفکر وجود داشته باشد؟
برای پاسخ به این سوال باید هر یک از طرفین، سعی کند از چشم طرف مقابل به مسئله نگاه کند. آنگاه قطعا نظرش تغییر خواهد کرد. گذشته از اینها ، مگر هدف اصلی از سرودن شعر یا نوشتن مقاله یا ساختن فیلم یا … انتقال یک مفهوم (که دغدغه مولف است) به مخاطب اثر نیست؟ و آیا شعر و نقاشی و در یک کلام، هنر، بیش از یک ابزار کاربرد دارد؟ شاید شعار معروف «هنر برای هنر» را شنیده باشید. اما در حقیقت هنری که در خدمت مفاهیم انسانی نباشد و از آبشخور دغدغه سیراب نباشد، مانند جسمی بدون روح است. هر اندازه زیبا و دلنشین هم که باشد نه پویاست و نه موجب تحرک و پویایی.
اگر تا اینجا با من هم عقیده باشید، اذعان خواهید کرد که زبان ابزار است و لاجرم هر اندازه این ابزار کار شما را در انتقال مفاهیم آسان تر کند، ارزشمند تر و مورد اقبال بیشتری خواهد بود.
در عین حال واژگان و سبک های کهن نیز نباید بکلی فراموش شوند. زیرا جزئی از تاریخ و تمدن و فرهنگ هر سرزمین هستند.
صرف نظر از اندیشه های افراطی، هر دو طرف درست می گویند و نو گرایان (فقط از این حیث که انتقال مفاهیم باید ساده تر و سریع تر باشد) درست تر. چه ایرادی دارد که یک شاعر توانا که می تواند آثاری به سبک آرکائیک بیافریند، توانایی سرودن به زبانی ساده و همه فهم را نیز داشته باشد؟ یا شاعری که می تواند به زبان مردم کوچه و بازار شعر بگوید، توانایی سرودن اشعار فاخر را هم داشته باشد؟
شما هم دعوتید. نظرتان را دریغ نفرمایید. با سپاس فراوان؛
#رضا_زمانیان_قوژدی
سوم مهرماه نود و هشت
کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند (2):
کاربرانی که این مطلب را خوانده اند (12):
خرداد 13, 1400
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شعر دوستان عزیز و گرامی کمال بهره مند شدم .با تشکر
پاسخ
مهر 3, 1398
سلام و درودها
مکتب ادبی پارناس یا هنر برای هنر
یاد آور نقد زیباشناسی
هنر به هر زبانی زیباست
چه باید گفت….
تقدیمی : 🍃
.
.
.
.
.
غنی است روح مجسم که عاجز از هنر است
هنر سخیف هنرمند نیست اشکی ریز
شدی تو تشنه علم ای گرسنه دوران
خوری تو دود هنر دیگری بگیرد میز
زمانه نان ندارد دهد به هر درویش
زبان فرو کش و بشنو ز مردمان بگریز
وطن اسیر حصار روندگان هنر
فقط به فکر زراند شغل نیست دست آویز
ز روزگار تمدن که عاری از هنرند
هنر دو تخته کند درد را و درمان نیز
ولی چه سود درست دولت هنر پر سود
هدف چو شد تو بسوزان دلت به آه نسوز
ولی اله بایبوردی
🌿🍃💐🍃🌿🌈🌸🌈
پاسخ
مهر 4, 1398
درود استاد گرامی🌷
مهرتان مستدام
پاسخ
مهر 4, 1398
درودها آقای زمانیان
با هر دو گروه موافقم
چه گروهی که نوگراست
و چه گروهی که به قولی کهنه کارن.
قرار نیست با هر نوع سبک جدیدی که بیاد اشعار فاخر و کهنه ی ما فراموش شه …
تا اینجا که شانه به شانه اومده ازین به بعد هم باید ادامه داشته باشه.
درسته که فهم بعضی از اشعار کهنه کمی سخته منتها خوبیش به این هست که مخاطب رو درگیر همین نوع نوشتن میکنه و در پی مفاهیمی که در یک بیت یا یک شعر از هر نوع سبکی که کمی مفهومش سخته،می رود.
متاسفانه گاها شاهد این هستیم که گروه نوگرا اونقدر دارن ساده کار میکنن با مفهومی تماما آشکار که لذت تفکر در مورد شعر رو از مخاطب میگیره به قول شاعران سپید سرا مفهوم شعر نباید “رو”(آشکار) باشد و باید اجازه بدید که مخاطب شعر رو با چندین برداشت بخونه.و این یعنی یک اثر بزرگ.
ممنونم از دعوت
مانا باشید بزرگوار و موفق 💐💐💐💐❤️
پاسخ
مهر 7, 1398
از مشارکت تان در بحث سپاسگزارم..
زنده باشید بانوی بزرگوار
پاسخ
آذر 14, 1398
درودتان
تلاش هایتان ارزنده است.
خواننده ام به افتخار.🙏
پاسخ
بستن فرم