🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 16 حدیث گرانبها در باب خیانت

(ثبت: 220541) دی 21, 1398 
16 حدیث گرانبها در باب خیانت

 

1

الإمامُ عليٌّ عليه السلام :جانِبُوا الخِيانةَ ، فإنّها مُجانَبَةُ الإسلامِ . امام على عليه السلام : از خيانت دورى كنيد ؛ كه خيانت از اسلام بدور است .

2

الإمامُ عليٌّ عليه السلام :غايَةُ الخِيانَةِ خِيانَةُ الخِلِّ الوَدودِ ، و نَقْضُ الْعُهُودِ . امام على عليه السلام : اوج خيانت ، خيانت كردن به دوست صميمى و شكستن عهد و پيمانهاست .

3

عنه عليه السلام :إنّ أعْظَمَ الخِيانَةِ خيانَةُ الاُمّةِ (الأمَنةِ) ، و أفْظَعَ الغِشِّ غِشُّ الأئمّةِ . امام على عليه السلام : بزرگترين خيانت، خيانت به امّت است و زشت ترين دغل ، دغلكارى با پيشوايان است.

4

رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا تَخُنْ مَن خانَكَ فتكونَ مِثلَهُ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به كسى كه به تو خيانت كرده است خيانت نكن كه تو نيز چون او خواهى بود .

5

عنه عليه السلام :لا تَخُن مَنِ ائتَمَنَكَ وإن خانَكَ ، ولا تُذِع سِرَّه وإن أذاعَهُ . امام على عليه السلام : بر آن كه تو را امين شمُرَد ، خيانت مكن ، گرچه به تو خيانت ورزد ؛ و رازش را فاش مساز ، گرچه خود ، آن را فاش سازد .

6

عنه عليه السلام :مَن نَصَحَ نَفسَهُ كانَ جَديرا بِنُصحِ غَيرِهِ ، مَن غَشَّ نَفسَهُ كانَ أغَشَّ لِغَيرِهِ . امام على عليه السلام : كسى كه خيرخواه خويشتن باشد، شايستگى خيرخواه بودن نسبت به ديگران را دارد و كسى كه به خودش خيانت ورزد با ديگران خيانت كارتر است.

7

الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الغَدْرُ أقْبَحُ الخِيانَتَينِ . امام على عليه السلام : عهد شكنى، زشت ترين خيانت است .

8

الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :شَرُّ الرِّجالِ التُّجّارُ الخَوَنةُ . امام صادق عليه السلام : بدترين مردمان، بازرگانانِ خيانت كارند .

9

الإمامُ عليٌّ عليه السلام :جُودُ الوُلاةِ بفَيءِ المسلمينَ جَورٌ و خَتَرٌ . امام على عليه السلام : بخشش زمام داران از بيت المال مسلمانان، ستم و خيانت است.

10

عنه عليه السلام :ظُلمُ المُستَشيرِ ظُلمٌ و خِيانَةٌ . امام على عليه السلام : ستم كردن به مشورت خواه ، هم ستم است و هم خيانت .

11

عنه عليه السلام :الصِّدقُ أمانةٌ ، الكِذبُ خِيانَةٌ . امام على عليه السلام : راستى، امانتدارى است ، و دروغ، خيانت .

12

عنه عليه السلام :سُوءُ الظَّنِّ بمَن لا يَخُونُ مِنَ اللُّؤمِ . امام على عليه السلام : بد گمانى به كسى كه خيانت نمى كند ، از پَستى است .

13

الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الكِذبُ و الخِيانَةُ لَيسا مِن أخلاقِ الكِرامِ . امام على عليه السلام : دروغ و خيانت از اخلاق بزرگواران نيست.

14

عنه عليه السلام :مِن علاماتِ اللُّؤمِ الغَدرُ بالمَواثيقِ . امام على عليه السلام : از نشانه هاى فرومايگى خيانت به پيمان هاست.

15

عنه عليه السلام :مَن خانَهُ وَزيرُهُ فَسَدَ تَدبيرُهُ . امام على عليه السلام : هركه وزيرش به او خيانت كند، تدبيرش تباه شود.

16

عنه عليه السلام :الخِيانَةُ رأسُ النِّفاقِ . امام على عليه السلام : خيانت، اوج نفاق است.

_______________

گردآوری:ابوالقاسم کریمی – فرزندزمین

1 آذر 1398

تهران_ورامین

 

 

 

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند :

کاربرانی که این مطلب را خوانده اند (2):

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا