🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 محمدرضا بایرامی نویسنده‌ی اردبیلی

(ثبت: 263739) شهریور 21, 1402 
محمدرضا بایرامی نویسنده‌ی اردبیلی

استاد “محمدرضا بایرامی”، نویسنده و رئیس خانه داستان ایران، به سال ۱۳۴۴ خورشیدی، در روستای لاطران، استان اردبیل به دنیا آمد.

او در نوجوانی به آثار صمد بهرنگی علاقه‌مند شد و به گفته خود نخستین قصه‌اش را برای رادیو فرستاد. سپس در کارگاه‌های قصه‌نویسی ثبت‌نام کرد، اما به دلیل مسائل مالی مجبور شد به سمت کار رفته و از ادامه آن کارگاه‌ها خودداری کند.

بایرامی با کتاب “کوه مرا صدا زد” از قصه‌های سبلان توانست جایزه خرس طلایی و جایزه کبرای آبی سوییس و نیز جایزه کتاب سال سوییس را از آن خود کند.

همچنین بابت نگارش کتاب داستانی “گرگ‌ها از برف نمی‌ترسند”، توانست جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در دوره‌ی ۲۷، را کسب کرد. رمانِ “لم‌یزرع” او، در دوره‌ی ۳۴ جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، و دوره نهم جایزه ادبی جلال آل احمد، رتبه‌ی نخست شد.

آخرین کتاب بایرامی به نام “مردگان باغ سبز”، توسط وزارت ارشاد توقیف شد. دلیل توقیف این کتاب همزمانی آن با اتفاقات سال ۱۳۸۸ ایران و قرابت‌های شاید ناخودآگاه داستان با آن ماجراها بود. علاوه بر نام کتاب، اتفاقات و شخصیت‌ها را هم می‌شد با این جریان مقایسه کرد. در نهایت سال ۱۳۹۰ با اصلاحاتی این کتاب مجوز نشر گرفت.

یوتا همیل رایش، مترجم آلمانی، کتاب “کوه مرا صدا زد” بایرامی را به زبان آلمانی برگردان کرده‌ است.

▪︎کتاب‌شناسی:
– قصه‌های ساوالان. – مرغ مهربان ننه مهتاب، با تصویرگری ملیحه حجتی – سپیدار مدرسه ما، با تصویرگری حمید شریفی – دشت شقایق‌ها – عقاب‌های دره شصت – هفت‌ روز آخر – وقتی‌که کولی‌ها برمی‌گردند (مجموعه داستان) – شب‌های بمباران (آثار کودکان و نوجوانان) – شب در بیابان – تفنگ – رعد یک‌ بار غرید – کوه مرا صدا زد – شاخه شکسته (مجموعه داستان) – افسانه اژدها و آب با تصویرگری محمدعلی بنی‌اسدی – آن آدم کوچک – بادهای خزان – بعد از کشتار – دود پشت تپه – به کشتی نشسته با تصویرگری خشایار قاضی‌زاده – در ییلاق – سایه ملخ (رمان نوجوان) – رعد یک بار غرید – گزیده ادبیات معاصر مجموعه داستان – صدای بال نسیم (قصه‌های زندگی امام خمینی) – پل معلق – پیش رو مجموعه (داستان نوجوان) – به دنبال صدای او (مجموعه داستان نوجوان) – مرغ‌های دریایی (ایلام) – دره پلنگ‌ها (ایلام) – هلت‌ها نام تو را می‌خوانند (ایلام) – پرواز همیشه – درمینودر، ۴روز با رهبر در سفر – پروفسور حسابی با تصویرگری امیر نساجی – گرگ صفر، گرگ سفر داستانی برای فیلم – گرگ‌ها از برف‌ها نمی‌ترسند – خون نوشت (معرفی رمان‌های برگزیده ایرانی) – بر لبه پرتگاه با تصویرگری نگین احتسابیان – در باد آمد، در باران رفت – عبور از کویر – فصل درو کردن خرمن – هفت روز آخر – در ییلاق – غروب خورشید در سامرا – فصل پنجم: سکوت – آتش به‌اختیار – همسفران – سنگ سلام – مردگان باغ سبز – لم‌یزرع و…

گردآوری و نگارش:
#لیلا_طیبی (رها)

 

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این مطلب را خوانده اند (3):

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا