🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 نقدی بر شاملو

(ثبت: 7919) شهریور 9, 1396 

درنقطه نظرات فقیدشعروادب این دیاران احمد شاملو متفکر واندیشمند بسیار دیده ایم و شنیده ایم که :تعهد در ذات هیچ هنری نیست واین هنرمنداست که به هنرش تعهد میبخشدوآنرا متعهدانه میکندوفی النفسه هنر بخودی خود تعهددر ذاتش نهفته نمی باشدوهنرمنداست که هنری را حال چه شعر وادبیات و دیگر شقوق هنر متعهدانه میگرداندآنهم با تعهدی که درقبال جامعه خودبردوش خود احساس میکندکه اگر این احساس را یعنی تعهد را نداشته باشد به هنرش وقعی نمی نهند وآن هنر نمیتوانست بوده باشد که البت این سخن در خور اندیشه ایست که حقیر به دنبال این شق از قضیه نمیباشد چه واضح است هنرمندی که به جامعه خود تعهدی احساس نکند هنرش هنری بدانگونه که باید و شاید نیست و نمیتواند بوده باشد حقیر بدنبال آنست که چه بسیار هنرها بوده است که از بزرگان شاخص هنری سرزده ولی آن تعهدرا درآن هنر که حتی بغایت هنریست نمیبینی که هنرمندش بدان اهتمام ورزیده باشد ویا بنای هنریش را برآن تعهد نهاده باشد چونان بسیاری از آثار نقاشان و مجسمه سازان اروپا ودنیا که تعهدی که درآن نمیبینی هیچ برعکس بیتعهدی را بحد غایت درهنرش نمایان ساخته ویا همین هزلیات و هجویات خودمان که از بزرگان فرهنگ و ادب این دیاران همچون سعدی و مولانا و دیگر مفاخر ادبی گاها دیده شده که از سرشاید تفنن در محافلشان بدان میپرداخته اند را اگر مثال زنیم مثالی درخور تأمل خواهد بود چه همانطور که از نام این آثار برمیاید هزل است و هجووبرحسب اتفاق در غایت بی ادبی شاید بتوان گفت که سروده شده  واتفاقا درزمره آثار شعری و ادبی سرزمینمان نیز قرار دارد و نقل محافل بوده است و دست بدست تاکنون گشته وبسیاری شان بصورت ضرب المثل ویا متل بکار میرود واستفاده میگردد که البت همین هزلیات و یا هجویات تمثیلی بدور از صنایع شعری و قوالب شعری نبوده که حتی بغایت زیبایی و شیوایی نیز بیان شده نکته ای که حقیر جستجوگر آنست اینجاست که آیا باید اینگونه آثار بزرگان ادب و فرهنگ این دیاران را چون هنرمندش به آن تعهد مورد نظر نپرداخته را باید از هنر بدور بدانیم وآنرا هنر ندانیم وآن آثار بدیع و درحدکمال از برجستگان هنرمند اروپا که شاید بر خلاف حتی موازین اخلاقی بوده راشامل هنر ندانیم که بنظر حقیر واز دیدزیبا شناسی اگر کمی منصف بوده باشیم براینگونه آثار غیرمتعهدانه که هنرمندش آن رسالت و تعهد انبیاء گونه ی خویش در قبال جامعه خودرا دنبال نکرده آنچنان که شاملو طبقه بندی کرده است نمیتوان نام بی هنری نهاد. 

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این مطلب را خوانده اند (2):

نظرها
  1. مهدی رفوگر

    شهریور 11, 1396

    سلام

    درود بر استاد گرانقدر و نکته بین خود……

    از دید استاد شاملو … شعر حاصل جهانبینی شاعر است ……

     هنر ماندگار و خوب  از دید شاملو  بیشتر به نظر ات … هنری کمونیستی و پرولتاریای کارگری نزدیک است …. ایشان اگر برای بزرگان احترام قائل نبودند اشعار خیام را خوانش نمیکردند وووووووو….

    در زمان ایشان بسیاری سرودند و صاحب شهرت شدند اما به اصطلاح نان به نرخ روز خوردند و در تاریخ محو شدند ……

    پیروز …. تندرست …شادکام باشید

    • همایون فتاح

      شهریور 14, 1396

      باسلام واحترام استاد ارجمندجناب رفوگربسیار متشکرم ازنقطه نظرتون و توجهی که مبذول فرمودید

    • همایون فتاح

      مهر 14, 1396

      سلام استاد عرض ارادت دارم خدمتتون یک نکته ای بنظرم اومد خواستم خدمتتون عرض کنم ازنقطه نظر شعروشاعری جای بحث نیست که شاملو جایگاه خاص خودش رو توی جامعه پیداکرد وکلا هم سن وسالای من با شاملو وشعرهاش بزرگ شدیم ولی این بمنزله این نیست که چشم وگوش بسته همه چیز رو از ایشان بقبولونیم بخودمون نه من حتی پای مباحثش مینشستم البت از طریق رسانه ها من بشخصه سوای عرض کردم اشعارش نظراتش رو یک پاره ای رااصلا قبول ندارم مثلا درهمین مقوله هنر که ایشون هنری رو هنر میدونست که دربست در خدمت جامعه باشه خب البت بد نیست ولی این نیست که مابقی رو هنر ندونیم یا من توی یکی از مباحثش برخوردم باینکه حافظ رو شاعری میدونست که کپی گرفته شعرهای پیشکسوت های خودش رو وبه یک صورتی اصلا شاعرنمیدونست حافظ رو بعد بقول شما پای پول که میاد وسط به دکلمه اشعار حافظ علیه الرحمه میپردازه وخیلی نکات دیگه من منتظربودم ببینم دوستان نظرشون چیه ولی  فقط شما ابراز نظر فرمودیدومتاسفانه بی نصیب بودیم از نقطه نظرات یاران فرهیخته من وقتتون رو نمیگیرم چرا چون مقوله حضوری باید پی گرفته بشه ودر این مقال نمیگنجه بدرود تا انشالله اگه خدا خواست در دیدار حضوری پی میگیریم بدرود

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا