🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 تقویم خیامی

(ثبت: 7930) شهریور 27, 1396 

تقویم رایج و حال حاضر اروپاییان تقویمی است که با ابر رایانه ها و با دقیق ترین محاسبات نجومی بدست آورده اند و در اکثر کشورهای اروپایی سالها ست که از آن استفاده میشود که به تقویم گریگوری معروف است.و تقویم رایج ما که باز هم سالهاوشاید قرنهاست که مورد استفاده ماو بسیاری از کشورهای دیگرقرارمیگیرد تقویم خیامی است که بزرگ مرد عالم علم وحکمت وفلسفه وریاضیات ونجوم حکیم امام حجه الحق غیاث الدین خواجه ابوالفتح عمربن ابراهیم خیامی (خیام)آنرا برای ما بیادگار نهاده است  که نه با ابر کامپیوترها بلکه فقط و فقط با اصطرلاب که وسیله ای بوده خیلی ابتدایی فلزی به شکل گونیا با عقربه ای متصل بدان و درجه بندی هایی که روی آن مندرج بوده که اکثر منجمین آندوره از آن برای رصد واندازه گیری فواصل کواکب بکارمی بردندحاصل شده است نکته جالب اینجاست که درصد اشتباه تقویم گریگوری از تقویم خیامی خیلی بیشتر است بگونه ای که درهر پانصدسال باندازه تقریبی نیم روز یادوازده ساعت بازمان واقعی اختلاف و اشتباه پیدا میکند در صورتی که تقویم خیامی هر پانصد سال حدود نیم تا یکساعت اختلاف زمانی دارداین نشانگر نبوغ این چهره ی شاخص علم ونجوم خیام است که وجودش باعث افتخار و مباهات ما ایرانیان میباشد..

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند :

کاربرانی که این مطلب را خوانده اند (2):

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا