🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 دکلمه ای ازدفتر سوم مثنوی شریف حضرت مولانا(بیان معنی حزم ومثال مرد حازم)

(ثبت: 215509) مهر 8, 1398 
دکلمه ای ازدفتر سوم مثنوی شریف حضرت مولانا(بیان معنی حزم ومثال مرد حازم)

حزم چبود در دو تدبیر احتیاط

ازدو آن گیری که دور است از خباط

آن یکی گوید در این ره هفت روز

نیست آب و هست ریگ پای سوز

آن دگر گوید دروغست این بدان که

بهر شب چشمه ای بینی روان

حزم آن باشد که برگیری توآب

تا رهی از ترس و باشی در صواب

گر بود در راه آب این را بریز

ور نباشد وای بر مرد ستیز

ای خلیفه زادگان دادی کنید

حزم بهر روز میعادی کنید

آن عدویی کز پدرتان کین کشید

سوی زندانش ز علیین کشید

آن شه شطرنج دل را مات کرد

از بهشتش سخره آفات کرد

چند جا بندش گرفت اندر نبرد

تا بکشتی درفکندش روی زرد

اینچنین کرده است با آن پهلوان

سست سستش منگرید ای دیگران

مادر و بابای ما را آن حسود

تاج و پیرایه به چالاکی ربود

الحذر ای گل پرستان از شرش

تیغ لاحولی زنید اندر سرش

کو همی بیند شما را ازکمین

که شما او را نمی بینید هین

دائمآ صیاد ریزد دانه ها

دانه پیدا باشد و پنهان دغا

هرکجا دانه بدیدی الحذر

تا نبندد دام برتو بال و پر

چونکه دیدی دانه بگریز ای همام

ور نه چون خوردی در افتادی بدام

شاد مرغی کو بترک دانه گفت

وز ریاض قدس بهرش گل شکفت

زانکه مرغی که بترک دانه کرد

دانه از صحرای بی تزویر خورد

هم بدان قانع شد و از دام رست

هیچ دامی پر و بالش را نبست

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. طارق خراسانی

    مهر 8, 1398

    دائمآ صیاد ریزد دانه ها

    دانه پیدا باشد و پنهان دغا

    هرکجا دانه بدیدی الحذر

    تا نبندد دام برتو بال و پر

    🌿❤️🙏👌👌👌👌👌🙏❤️🌿

    سلام استاد

    چه می توانم جز تحسین و آفرین برای این اثر باشکوه داشته باشم؟
    این مثنوی کوتاه حرف های بخردانه ی بسیاری دارد.
    چقدر صوت به درک و خوانش شعر کمک می کند.

    درودتان

    در پناه خدا شاد و سلامت باشید
    🌿👏👏👏👏👏🌿

    • همایون فتاح

      مهر 10, 1398

      باسلام وامتنان از محضرتون استاد گرانقدر جناب خراسانی عزیز لطف شما سرمدی است ممنونم ازاینهمه الطاف بزرگوارانه شما🌹🌹🌹🌹🌹

  2. سلام در پناه خدا🌿

    • همایون فتاح

      مهر 10, 1398

      ممنونم بانوی گرامی سرکار خانم ایزد سرشت لطفتان مایه دلخوشی بنده حقیر است بی نهایت سپاسگزارم🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

  3. سلام و درودتان باد بزرگوار

    🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

    • همایون فتاح

      مهر 10, 1398

      سلام وعرض ادب دارم خدمتتون جناب فتحی عزیز از الطاف شما بی نهایت سپاسگزارم🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

  4. علی معصومی

    مهر 14, 1398

    درود و عرض ارادت
    جناب فتاح نازنین
    بهره ها بردم
    در پناه خدا
    🌿🌺🌺🌺🌺🌺🌷
    شادکام باشید

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا