🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 اشعاری در قالب شعری سروش

(ثبت: 210164) خرداد 2, 1398 

من که معیار ساده ای دارم/
که ببینم بزرگ یا خوارم/
که سرانجامِ بذرِ کِردارم/
بَرِ فرزند، فخر یا ننگ است.//
می رویم و نمی رسیم چرا؟/
بعد از این، باز، می رویم کجا؟/
می شتابیم و بیم بیم به ما/
در قطارِ تسلسل ایم سوار .//
به تمنّای عشق، مدیون بود/
دوستدارِ جنونِ مجنون بود/
بی قرارِ تغزّلِ خون بود/
گلِ سرخ.//
پدرانی همیشه شرمنده/
مادرانی ز حسرت، آکنده/
کودکانی غریبِ آینده/
فکر آنها فتاد/
برگشت.//
آن سرِ نردبانِ جمهوری/
قله ی لا مکانِ جمهوری/
جانِ جمهوری/
پایه، پیدا نیست (پایه در این جا: کوهپایه/ پایه ی نردبان).//
رأی دادیم و رفت و بالا رفت/
رفت و تا مرزهای حاشا رفت/
رفت و بالا تر از تماشا رفت/
رأی دادیم و پل شدیم/
پلّه – پلّه.//
کارتن خواب! وقت خواب که نیست/
وقت رأی دادن آمده است/
کات ملّی بیار و رأی بده ( کات بجای کارت)/
کات ملّی ببر سرِ کاری/
کارتن خواب!//
رفتم از کوهپایه تا قلّه/
وقت برگشت گشت/
وای! تا پایین/
درّه- درّه.//
در زُباله، پیِ غذا می گشت/
تازه از اختلاس بر می گشت/
اختلافات … . //

سروش، قالب تازه ای در شعر فارسی و تا اندازه ی قابل توجهی، جامعِ قالب های دوبیتی، رباعی و سه گانی است (بر گرفته از کتاب سفیر شعر فارسی- محمدعلی رضاپور)

 

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها
  1. مریم محبوب

    خرداد 2, 1398

    درودها جناب رضاپور عزیز 🌷

    چه زیبا می سرایید درد را🌷

    آفرین بر شما🌷

    🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

    • محمدعلی رضاپور

      خرداد 2, 1398

      درودها و سپاس ها سرکارخانم محبوب بزرگوار🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  2. طارق خراسانی

    خرداد 3, 1398

    درودتان عزیز

    قالب سروش را باید بدقت بررسی کنم‌
    تا اینجا که جالب بود
    با جای که اول چه بگذارید بهتر است والا که دوم اضافی و معنا را دچار اشکال کرده است که سوم هم نباید باد
    من چه معیار ساده ای دارم!
    که ببینم بزرگ یا خوارم؟
    و سرانجامِ بذرِ کِردارم/
    بَرِ فرزند، فخر یا ننگ است.//
    می رویم و نمی رسیم چرا؟/

    در پناه خدا 👏👏👏🌿

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا