🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 «الَّذِينَ يَأْكُلُونَ اَلرِّبَا»

(ثبت: 269157) فروردین 27, 1403 

 

«الَّذِينَ يَأْكُلُونَ اَلرِّبَا»
آن کسانی که خورند از دم رِبا
حالتِ عادّی نمی خیزند بِپا
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
حالِشان در تَعب و تاب و حیرت است
مِثلِ ترسیده زِ جِن در وحشت است
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
فکر کردند بیع هم مثلِ رِباست
فهم شان نیست حُکم هردو هم جداست
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
این کج اندیشی زشیطان است و خَبط
می کند اعمالشان را جمله حَبط
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
هر که امرِ حق شنید و ترک کرد
پول قبلی را گرفت و درک کرد
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
وا گذار است کار او سوی خدا
یاکه بخشد یا که حکمش است ادا
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
هرکسی تکرار آن را دل خوش است
جایگاهش در جهنم آتش است
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
صَدْقه را رَب رُشد و احسان می دهد
لیک رِبا را جمله نقصان می دهد
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بِشنو ای کافر که حکمِ بوده را
دوست ندارد حق گُناه آلوده را
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
های ای ایمان داران دِه بها
از خدا ترس ما بقی را کُن رها
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
گراضافه خواهی بِشنو ای ملول
می کنی جنگ باخدا و با رسول
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
هست بدهکارت که درتنگ و فشار
مهلتش ده دستش آید پول و کار
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
گر ببخشی هم برایت بهتر است
تا که از اهلِ عمل هستی بَر است
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
ترس از روزی که فعلت ریز و ریز
بر خودت گردانده است ربّ عزیز
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
در شبِ معراج پیغمبر بدید
جمعی گُنده اِشکم هایی رامَدید
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
هی بپا خیزند و می افتند زمین
از امینِ وحی پرسید سِرِّ این
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
گفت ای جِبریل اینها کیستند
افت وخیزان میروند می ایستند
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
گفت آنهایند که می خوردند ربا
از بد و خوبش نمیکردند اِبا
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
خانه هایی کرده ویران این رِبا
مردمانی کرده ویلان این رِبا
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
سخت ترین حکمی که در قرآن اداست
بر رِبا و حاکمانِ بی خداست
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بِشنو این حرفها زِ من بی وفقه را
تا بِگم سِّرِ رِبا و صَدْقه را
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
این ربا خواری چه پیشه می کند
خونِ مسکینان به شیشه می کند
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
صدقه و احسان کین را میدَرد
بر دِلان مهر و محبّت آورد
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اين رِبا ،گویم که باسیستیم شده
چون تورّم گشته ما مستیم، شده
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (4):

نظرها
  1. عظیمه ایرانپور

    فروردین 27, 1403

    درود بر شما🌺

    • فرامرز عبداله پور

      فروردین 28, 1403

      سلام ودرود
      بانو ایرانپور عزیز
      خیلی ممنون وتشکر از
      حضورسبزتان
      🙏⚘❤
      زنده باشید به مهر

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا