من از شما و دیگر دوستان ادیب وخردمند و شعرشناس تقاضا می کنم به بحثهای ادبی ورود کنید.برخی از دوستان عزیز متأسفانه نمی دانند شاعر نوسرا و سپید سرا و …تا در سرودن شعر سنتی مسلط نباشد راه به جایی نخواهد برد.نیمای بزرگ….شاملوی بزرگ و دیگر بزرگان معاصر نخست الفبای شعر سنتی را آموختند و از آنان غزلها وحتی قصیده هایی فاخر بر جای مانده است…..در اوایل دهه ی هشتاد زمانی که هنوز استاد احمدرضا احمدی به بیماری مبتلا نشده بود فرزندم محمدحسین خوش عمل ـ سپیدسرا ـ با تنی چند از دوستانش توفیق دیدار ایشان را یافته بودند.یکی از خاطرات وی از جلسه ی دیدار این بود که : استاد کسانی از ما را که نمی توانست شعر سنتی قابل قبول بسراید در وادی شعر «ول معطل»می دانست.سپس دفتر شعر چاپ نشده ای از خود نشان داد که در آن دهها غزل و قصیده ومثنوی و قطعه نوشته شده بود!
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
سلام و ارادت. جناب خوش عمل بزرگوار کاملا درست میفرمایید متاسفانه فضای مجازی با تمام محسنات مارا در این وادی دچار هرج و مرج غریبی نموده است اما به قول نیمای مردستان آنکس که غربال در دست دارد از پشت سر خواهد آمد
استاد گرانقدر حرف شما متین است و بر سر ما جا دارد امّا از دو نکته هم نباید غافل شد اولاً که در بهترین وجه، بهغیراز انگشتشماری از حضرات منظوم سرا (کلاسیک) مابقی عروض را از شعرشان کسر کنیم چیزی برای گفتن ندارند و عروض در شعرشان مثل باد بادکنکی میماند که چون سوراخ شود و باد در رود هیچ چیز از اثرشان باقی نمیماند، ثانیاً فرد سپیدسرا به غیر از آگاهی از مبانی به قول حضرتتان سنتی میبایست از مرامنامه شعر فرا فارسی ( قوانین حاکم بر شعر خارج از وطن فارسی) اطلاعات جامعی داشته باشد، متأسفانه اپیدمی شده خیلی از عزیزان کلاسیک سرا فکر میکنند سرودن سپید بسیار راحت و آسان و کاری دم دستیست حال آنکه خَلق سپید سپیدروی بسیار سختتر از فی المثل غزلیدن و کلام در دهان کلاسیک گذاشتن است!
شعر سپید بسیار مظلومست
متأسفانه هر که هر داد و فریادی دارد سر سپید خالی میکند!
سلام بسی اشعار سنتی است که عروض نیز ازو کسر شود باز سخن ها دارند
اما اینکه چه قالب هنری ای سخت تر است بستگی به توانمندی خود هنرمند دارد و نمی شود حکم کلی صادر نمود
فروردین 4, 1402
سلام
زنده باد رفیق
در پناه خدا 🌱🌹👌👌👌👌👌👌👌🌹🌱
پاسخ
فروردین 4, 1402
ممنونم رفیق نازنین در پناه خداوند شاد باشی و تندرست
پاسخ
فروردین 4, 1402
من از شما و دیگر دوستان ادیب وخردمند و شعرشناس تقاضا می کنم به بحثهای ادبی ورود کنید.برخی از دوستان عزیز متأسفانه نمی دانند شاعر نوسرا و سپید سرا و …تا در سرودن شعر سنتی مسلط نباشد راه به جایی نخواهد برد.نیمای بزرگ….شاملوی بزرگ و دیگر بزرگان معاصر نخست الفبای شعر سنتی را آموختند و از آنان غزلها وحتی قصیده هایی فاخر بر جای مانده است…..در اوایل دهه ی هشتاد زمانی که هنوز استاد احمدرضا احمدی به بیماری مبتلا نشده بود فرزندم محمدحسین خوش عمل ـ سپیدسرا ـ با تنی چند از دوستانش توفیق دیدار ایشان را یافته بودند.یکی از خاطرات وی از جلسه ی دیدار این بود که : استاد کسانی از ما را که نمی توانست شعر سنتی قابل قبول بسراید در وادی شعر «ول معطل»می دانست.سپس دفتر شعر چاپ نشده ای از خود نشان داد که در آن دهها غزل و قصیده ومثنوی و قطعه نوشته شده بود!
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
پاسخ
فروردین 4, 1402
سلام و درود استاد
کاش این مطلب موثر آنحضرت را همه بخوانند.
پاسخ
فروردین 4, 1402
سلام و ارادت. جناب خوش عمل بزرگوار کاملا درست میفرمایید متاسفانه فضای مجازی با تمام محسنات مارا در این وادی دچار هرج و مرج غریبی نموده است اما به قول نیمای مردستان آنکس که غربال در دست دارد از پشت سر خواهد آمد
پاسخ
فروردین 4, 1402
استاد گرانقدر حرف شما متین است و بر سر ما جا دارد امّا از دو نکته هم نباید غافل شد اولاً که در بهترین وجه، بهغیراز انگشتشماری از حضرات منظوم سرا (کلاسیک) مابقی عروض را از شعرشان کسر کنیم چیزی برای گفتن ندارند و عروض در شعرشان مثل باد بادکنکی میماند که چون سوراخ شود و باد در رود هیچ چیز از اثرشان باقی نمیماند، ثانیاً فرد سپیدسرا به غیر از آگاهی از مبانی به قول حضرتتان سنتی میبایست از مرامنامه شعر فرا فارسی ( قوانین حاکم بر شعر خارج از وطن فارسی) اطلاعات جامعی داشته باشد، متأسفانه اپیدمی شده خیلی از عزیزان کلاسیک سرا فکر میکنند سرودن سپید بسیار راحت و آسان و کاری دم دستیست حال آنکه خَلق سپید سپیدروی بسیار سختتر از فی المثل غزلیدن و کلام در دهان کلاسیک گذاشتن است!
شعر سپید بسیار مظلومست
متأسفانه هر که هر داد و فریادی دارد سر سپید خالی میکند!
سلامت باشید
پاسخ
فروردین 4, 1402
درود👏👏👏
جانا سخن از “درد” ما می گویی
پاسخ
فروردین 4, 1402
سلام بسی اشعار سنتی است که عروض نیز ازو کسر شود باز سخن ها دارند
اما اینکه چه قالب هنری ای سخت تر است بستگی به توانمندی خود هنرمند دارد و نمی شود حکم کلی صادر نمود
پاسخ
فروردین 4, 1402
سلام و درود و خدا قوت
سؤال: آیا حلاج، شخصیتی مثبت بود یا منفی؟
پاسخ
بستن فرم