🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 تاریخ هزاره

(ثبت: 220005) دی 4, 1398 
تاریخ هزاره

 

تاریخ هزاره

به آبسالی مجاز و عرقِ جبینِ واقعیّتم بنگر.

اگر خشکسالی لبهایم را نمی‌بینی

به آیینه‌ی غبارگرفته‌ی دیوار سکوتم بنگر.

اگر جای شلاق شفق را

در گُرده‌ام نمی‌بینی،

اگر به آه سرد و نفس‌گیر

فین کاشان دماغت نمی‌نگری

بدان که خفقان شریعت

دیری ست آغاز شده .

نفس فانوسهای کوچه‌های مرطوب

و خلوتمان از بوی نفت سیاه

بد جوری گرفته است.

گلوی ناودانهایمان زیر نورد

تکنولوژی له‌ولَوَرده شده است.

کمر مترسکهایمان

زیر چرخِ تِ راکتورهای هسته‌ای،

شکسته و هیچ آلاله‌ی

زخم‌خورده‌ی مزرعه‌ای

دم بر نمی‌آورد.

آیا من دست‌پرورده‌ی پست‌ترین

خاکهای شمال و یمین نیستم

که در پیش خاکهای علّیین،

لُنگ پهن می‌کنند؟

بیا دردهای کهنه و زخمهای قدیمی ملل ما را ببین

که چگونه در التهاب خلسه می‌لولند.

آن لحظه‌ی هبوط که از لابه‌لای جرز اُزون،

ناخواسته به زمین‌های گر افتادم

در میان اوراق سنگین تاریخ هزاره

ثبت است.

من بودم که برای لقمه‌ای نان حلال

و سیر کردن کودکان آسیب و آواره،

هزاران بار کارِ حرام کردم

و در دادگاه قاضیان ناخلف

به دورترین نقطه‌ی تاریک زمین

تبعید شدم.

باز آ

که زخم اثنی‌عشری‌مان چرکین است

و ما به دنبال مرهمی

در انتهای کوچه‌های بن‌بست گرفتار ایم.

 

باقر رمزی باصر

 

 

 

نظرها
  1. من بودم که برای لقمه‌ای نان حلال
    و سیر کردن کودکان آسیب و آواره،
    هزاران بار کارِ حرام کردم
    و در دادگاه قاضیان ناخلف
    به دورترین نقطه‌ی تاریک زمین
    تبعید شدم.

    درودها استاد

    شکوائیه ای قابل تامّل

    سپاس

    تقدیمی : 🌺

    حلالی نان خوری گر تکّه نانی
    میان نانت تلاقی ،خوب دانی

    حرامی را کنی یادی پریشان
    به وجدانت رجوعی رفع آنی

    ولی اله بایبوردی

    04 / 10 / 1398

    🌸🌸🌸🌺🌸🌸🌸

  2. درود و سلام

    مانند همیشه عالی و آموختنی
    ..

    در پناه خدا 🌿👏👏👏👏👏🌿

  3. باز آ

    که زخم اثنی‌عشری‌مان چرکین است
    به به…چه استعارۀ زیبایی
    اللهم عجِّل لولّیک الفرج

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا