🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 در عَجَب هستم از این چرخِ گذر

(ثبت: 267600) بهمن 19, 1402 

 

بنام خدا
در عَجَب هستم از این چرخِ گذر
گاه خیرت می دهد گاهی که شر
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
این یکی خواهد زِحق دختر پسر
آن یکی را نیست پدر بالای سر
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بنده ی حقی اگر ای بامرام
تو یتیمان را نوازش کن مدام
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
این سفارشها ز قرآن است ندا
احتیاجاتِ یتیمان کن ادا
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
با محبت مثلِ فرزندانِ خود
هدیه شان دِه داری از بودونبود
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
از بدِ اقبالشان مُرده پدر
گشته اند در زندگانی دربه در
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بنده ی حَقّی گر او را دوست دار
حُرمَتِ ایشان به نیکی پاس دار
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بینوا هستند کُن تکریمشان
بی دفاع هستند نکن تحقیرشان
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
حاجتِ ایشان توانی کُن روا
دستِ ایشان گیرو ازغم کُن رها
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بهترین خانه بگو آن خانه است
که یتیمان سوی آن کاشانه است
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
با یتیمِ دیگران نیکی بسی
تا یتیمت را نیازارد کسی
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
گر یتیم آزار هستی ای لعین
هم ردیف کُفر است کارت یقین
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
هان مشو نزدیک بر مالِ یتیم
جز به نیکویی نَبر از آن سهیم
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
با بَدَل کردهای پوچ و بی دلیل
مالِ ایشان را نکن تو حیف میل
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
دیدی رُشدِ عقلشان هست برقرار
مالِ ایشان را به خودْشان واگذار
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
هرکسی مالِ یتیم ناحق خورد
بر درونش آتشِ دوزخ بَرَد
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
هرکه خوراکش شود مالِ یتیم
خویشتن را کرده در نارِ جحیم
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
آن که دینِ حق را انکار می کند
اوست یتیمان را دل آزار می کند
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
از غم و اندوه اگر گِریَد یتیم
لرزه می اندازه بر عرشِ عظیم
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (3):

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا