🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سروش های دریاچه ی نیلوفر_ 66 تا 69

(ثبت: 254545) دی 15, 1401 

سروش های دریاچه ی نیلوفر آبی

سروش 66

 

گل، نسیم، چمن، تالاب

و اکسیژن ناب و بی حساب

ساغر با وضوی نیلوفر

در اذان رقص آلود آفتاب

و آواز پرواز ناز مرغک بی تاب

و هر نقشِ گفته و نا گفته ای که خود می کنی انتخاب

تقدیمت در بوم سروش.

سروش 67

عاشق نوبهار، کم تر باش!

واله و بی قرار، کم تر باش!

مست رخسار یار، کم تر باش!

بی وفایی، کمرشکن دردی ست.

سروش 68

من به تالاب، دل نخواهم بست

و به عطر هوا

و به نغمه ی آب

و به هر حسّ ناب

و خلاصه:

به خدایی که هست

من در این باب، دل نخواهم بست

که دلم از اَلَست، سرمست است

دل به دستم نیست.

سروش 69

مرغکان چمن! چه می گویید؟

مست در انجمن، چه می گویید؟

به یکی همچو من، چه می گویید؟

چقَدَر چهچهی که نشنیدم!

 

شعرسروش:

شعر سروش در کلیت خود، آمیخته ای از شعر سنتی و شعر نو است و گونه ای از شعر پیشرو.
شعر سروش معمولا این چنین است: دارای 3 تا 10 مصراع که همه یا بیش تر آنها همقافیه اند و گاهی بیش تر از یک محور قافیه دارند اما مصراع آخر شعر، با بقیه متفاوت است و این تفاوت لَخت پایانی، در قافیه یا طول مصراع یا… می باشد.
در سروش سعی می شود نگاه و بیان، تازگی داشته باشد. همچنین، چند بُعدی سازی معنایی و امکان تفاسیر چند لایه یا چندگانه البته بدون گرایش به نظریه ی مرگ مؤلف بلکه بر اساس ارتباط ظریف میان زنجیره های معنایی، از اهداف شعر سروش است.

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها 10 
  1. جواد مهدی پور

    دی 15, 1401

    عاشق نوبهار، کم تر باش!

    واله و بی قرار، کم تر باش!

    مست رخسار یار، کم تر باش!

    بی وفایی، کمرشکن دردی ست

    🙏👏👏👏👏👏👏👏👏

    درود بر شما جناب استاد رضاپور گرامی

    از اشعار پاک و توضیحات خوب در مورد شعر سروش بهره مند شدم

    برایتان بهترین ها را ارزومندم

    پیروز باشید به مهر

    💐🙏🙏🙏🙏🙏🙏👏👏👏👏👏❤️🌹

    • 🌿🙏🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌿
      سلام و درود و سپاس تان استاد مهدی پور گرانقدر
      در پناه خدا بهترین ها نصیب تان
      🌿🙏🙏🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹🌹❤️🌹🌿

  2. طارق خراسانی

    دی 15, 1401

    عاشق نوبهار، کم تر باش!

    واله و بی قرار، کم تر باش!

    مست رخسار یار، کم تر باش!

    بی وفایی، کمرشکن دردی ست

    سلام بر عزیز جان

    باور کن مست رخسار می شوم تا کمرم
    این شکست اگر نباشد که عاشقی معنایی ندارد.

    لذت بردم عزیز

    در پناه خدا🌱❤️👌👌👌👌👌👌❤️🌱

    • سلام و درود و ارادت استاد خراسانی بزرگوار
      بله و چه بسا شیوه ی سخن های عاشقانه، راز آمیز و کنایه آلود است و گاه، جای فعل مثبت و منفی در معنا، تغییر کند!
      در پناه خدا بهترین ها نصیب تان
      🙏🌿❤️🙏🙏🙏🙏🙏🙏❤️🌿🙏

  3. سیاوش آزاد

    دی 15, 1401

    سلام
    درود بر این دو سطر
    ساغر با وضوی نیلوفر
    در اذان رقص آلود آفتاب
    و تعبیر بوم سروش

  4. مدیر سایت

    دی 15, 1401

    سلام و درود
    لطفا ایمیل خود را بررسی بفرمایید
    سپاسگزارم

  5. سلام و درود و خدا قوت
    آهان!
    سپاسگزارم.
    راستش به دلیل حجم بالای پیام های تبلیغاتی و…، خیلی کم به ایمیلم سر می زنم.
    تشکر

  6. درود
    بهره بردم با آرزوی توفیق الهی برای شما 🌷🌷

    • سلام و درود و سپاس تان
      زنده و سرزنده باشید در پناه خدا
      🌷🌷🌷

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا