🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سروش های دریاچه_ 64 و 65

(ثبت: 254543) دی 14, 1401 

سروش های دریاچه ی نیلوفر

سروش 64

 

گفته بودی نظرسرا بشوم

با نگاه تو آشنا بشوم

بر نگاه تو مبتلا بشوم

تا بخوانیّ و با شما بشوم

تا بمانیّ و از شما بشوم

گفته ات را به جان پذیرفتَه م.

سروش 65

می روم‌‌؛ می رویم؛ می مانید(؟!)

آن قَدَر هم شما نمی مانید

قصه ی دیگران نمی خوانید(؟!)

ماجرای جهان نمی دانید(؟!)

شاخساران، چه خالی اند از سار!

 

شعرسروش:

شعر سروش در کلیت خود، آمیخته ای از شعر سنتی و شعر نو است و گونه ای از شعر پیشرو.
شعر سروش معمولا این چنین است: دارای 3 تا 10 مصراع که همه یا بیش تر آنها همقافیه اند و گاهی بیش تر از یک محور قافیه دارند اما مصراع آخر شعر، با بقیه متفاوت است و این تفاوت لَخت پایانی، در قافیه یا طول مصراع یا… می باشد.
در سروش سعی می شود نگاه و بیان، تازگی داشته باشد. همچنین، چند بُعدی سازی معنایی و امکان تفاسیر چند لایه یا چندگانه البته بدون گرایش به نظریه ی مرگ مؤلف بلکه بر اساس ارتباط ظریف میان زنجیره های معنایی، از اهداف شعر سروش است.

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها 12 
  1. جواد مهدی پور

    دی 14, 1401

    گفته بودی نظرسرا بشوم

    با نگاه تو آشنا بشوم

    بر نگاه تو مبتلا بشوم

    تا بخوانیّ و با شما بشوم

    تا بمانیّ و از شما بشوم

    گفته ات را به جان پذیرفتَه م

    👏👏👏👏👏👏

    زیبااا ست

    عالی سرودید

    لذت می برم از اشعار پاک و سروش های قشنگتان

    زنده باشید به مهر

    درود هاااا استاد رضاپور گرانقدر❤️

    💐🙏💐🙏💐

    • سلام ها و درودها و سپاس ها یتان استاد گرانقدرم
      🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
      زنده و سرزنده باشید در پناه خدا
      🌿❤️💐🙏💐🙏💐🌿

  2. سلام همشهری
    باز هم خواندمت و مثل هر روز از دلنوشته ات آگاه شدم

    خار تن داری و ته خسه تنه بلاره

  3. سیاوش آزاد

    دی 14, 1401

    سلام
    ضمیر در سروش اول از تو به شما تغییر می کند
    در سروش دوم را بعد از دیگران و جهان حذف شده است؟

    • سلام و درود و سپاس تان
      بله “را” به قرینه ی معنوی
      و برپایه ی آشکار بودن معنا و کاربرد رایج یا نسبتا رایج، حذف شده است.

      • سیاوش آزاد

        دی 14, 1401

        “را” نیز واژه ی مظلومی است

        • آیا به نظرتان حذف را
          در این جا مشکلی مثلا پیچیدگی معنایی ایجاد کرده؟!

          • سیاوش آزاد

            دی 14, 1401

            نیاکان در سویدای جانشان از اختراع “را” هدفی داشتند

          • و آیا آنها هیچ وقت “را” را حذف نمی کردند؟

          • سیاوش آزاد

            دی 14, 1401

            نیاکان مخترع بعید می دانم راضی به حذف این پاره تن بوده باشند بله بعدها فرزندانشان در شعر کهن نیز گاه حذف می کردند در کل “را” را مظلوم می دانم در نوشتار عامیانه که “رو” می نویسند گویی می گویند رو که وجودت زائد است در گفتار برخی لهجه ها ر با کسره می گویند و یا حذف می شود و یا تبدیل می شود به ضمه

          • 😐

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا