🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سروش 21

(ثبت: 228985) تیر 16, 1399 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و درود،

سروش شماره ی 21

تا تو را دیدم عشق ورزیدم/

عشق را از نگاه تو چیدم/

گریه کردم ز عشق و خندیدم/

به نگاهت دچار. //

(#محمدعلی_رضاپور)

#سروش،
تا حدود زیادی جامع قالب های
دوبیتی، رباعی و سه گانی
و پلی ست میان شعر سنتی و شعر نو،

در گسترش قالب تازه و توانمند سروش،
سهمی داشته باشیم!

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (2):

نقدها
  1. محمدعلی رضاپور

    تیر 16, 1399

    در لَخت نخستین این سروش،
    حرجی بر ما نیست
    که “عین” در کلمه ی “عشق” را در تلفظ به کلمه ی پیشینش بچسبانیم یا نچسبانیم.
    اگر بچسبانیم
    (تا تو را دیدمِشق ورزیدم)
    مورد تایید برخی از سرایندگان و ازجمله این جانب می باشد
    و اگر باز هم، قابل پذیرش نیست،
    ما استفاده از عروض نوع سوم را (توضیح عروض نوع سوم در مطالب این جانب هست)
    در سروش، سه گلشن و بویژه
    شعر سبز (چندآهنگ) مُجاز می دانیم.

نظرها
  1. محمدعلی رضاپور

    تیر 16, 1399

    بنابراین‌
    در صورت چسبیدن تلفظی
    ع در عشق، به فعل قبلی،
    وزن لَخت بالا، طبق شیوه ی
    معمول عروض و به این شکل است:
    فاعلاتن مفاعلن فعلن
    و در حالت دوم(عدم چسبیدن ع به فعل قبلی)،
    وزن شعر بر اساس سبک عروضی ما
    (سبک عروضی نوع سوم که توضیحاتش در مطلبی از این نویسنده
    آمده است:
    نوعی خاص از عروض در سبک های نگارنده) :
    فاعلاتن مفعولُ مفعولن
    و یا با خوانشی دیگر:
    فاعلن مفعولن مفاعیلن
    (تا تو را دیدم، عشق ورزیدم.

  2. درودها بزرگمهر
    لب مریزاد
    و شکوه قلمت استوار 🌹🌹🌹🌺

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا