🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃
غصه ها/
دردها/
رنج ها/
با این که بسیار/
یا حتی بی شمار/
پیش جاودانه ی حیات/
پیش بی کرانه ی وجود/
هیچ است و /
هیچاهیچ.//
(شعر سبز/ چندآهنگ، شعری ست میانه ی شعر سپید و شعر نیمایی و دست کم، یک امتیاز مهم به شعر سپید و یک امتیاز مهم به شعر نیمایی می افزاید. شعر سپید، از نظر وزن شعری، ضعیف است؛ اما شعر سبز، موزون تر از آن است و با سرایش شعر سبز – که شباهت زیادی به شعر سپید دارد- می توان با حفظ نِسبیِ امتیازات سپید، به نوعی شعر موزون تر دست یافت که البته سرایش آن برای سپیدسرایان به دشواریِ سرایش شعر نیمایی هم نیست.
شعر چندآهنگ، امتیازی هم به شعر نیمایی می افزاید؛ یا به تعبیر دقیق تر، امتیازی نسبت به شعر نیمایی دارد و باز به تعبیر دقیق تر، چندآهنگ، امتیازی دارد که در شعر نیمایی و شعر سنتی تقریبا هیچ وجود ندارد (و این که گفتم تقریبا هیچ و نگفتم هیچ، دلیلی دارد که فعلا به آن نمی پردازم و آن را موضوعی برای پژوهشگران قرار می دهم.) شعرچندآهنگ را می توان در اوزان مختلف و به تعبیر جامع تر در بُحور مختلف عروضی سرود و به همین دلیل، آن را علاوه بر شعر سبز – که نوعی مشابه اما موزون تر از شعر سپید است- شعر چندآهنگ هم نامیده ایم. چندآهنگیِ شعر باعث انتقال از حال و هوایی به حال و هوایی دیگر می شود؛ مثلا با انتقال از بحر متقارب به بحر هَزَج، محیطی حماسی را به محیطی عاشقانه و تغزّلی تبدیل می کنیم و این ویژگی در شعر سنتی بجز در چند مورد تفنّنی و در شعر نیمایی بجز در مواردی اندک وجود ندارد و در شعر سپید- هر چند تغییر بُحور ممکن است فراوان اتفاق بیافتد- باز هم به دلیل ضعف و رقّتِ وزن شعریِ آن در مقایسه با وزن قوی تر و دقیق ترِ شعر چندآهنگ،
تغییر حال و هوای احساسی شعر بر اساس تغییر آهنگ(بحر عروضی)، جلوه ی کم تری دارد. به عبارت دیگر: چون در شعر سپید، علت این امر(وزن عروضی) ضعیف تر است، معلول آن(چندآهنگی) هم به ناچار ضعیف تر است.
به طور خلاصه: شعر سبز و یا چندآهنگ، نوعی شعر در میانه ی شعر سپید و نیمایی است که نسبت به سپید، آهنگین تر و نسبت به نیمایی، چندآهنگ تر و دارای قابلیت بیش تری برای انتقال از حسی به حس دیگر بر محور تغییر آهنگ شعر است.)
کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):
کاربرانی که این شعر را خوانده اند (5):
اسفند 4, 1398
🌷🌷🌷
پاسخ
اسفند 4, 1398
سپاس
پاسخ
اسفند 5, 1398
شنیده ام
سکوت!!!!
برایت جا نداشت
برای شنیدن
حرفهایم صندلیت
یک
پا نداشت
دیوارها ترسیدن
از
باورهای اشتباهت
و
پنجره ات بسته
بود
انگار
برای کسی
مثل من
نا نداشت
حامی شریبی
محتوا در شعر اهمیت زیادی
دارد و استفاده از تصاویر تازه که بخشی از شعر است باعث برجستگی آن میشود
درودتان باد شاعرگرامی
هم نوای دل جناب رضا پور عزیز و نازنین🌹🌹
پاسخ
اسفند 5, 1398
به به، فوق العاده ست این شعر،
درود بر شما جناب شریبی
دستمریزاد استاد
👏👏👏👏👏👏👏
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
پاسخ
اسفند 5, 1398
هرگز
برای فصل
خط خوردگیهایم
مترسکی
نداشتم
چون هیچ
پرنده ا ی
به
من
سر نزد
حامی شریبی
صمیمانه از نگاه مهر ورز وحسن نظرتان
سپاسگزارم مهرگان شاعر خوبیها
سرکار خانم یارعلی زاده گرامی و متین 🌺🌹🌺🌹
پاسخ
اسفند 5, 1398
🌹🌹🌹🌹🌹
پاسخ
اسفند 5, 1398
سلام و درودتان
جناب شریبی گرانقدر!
بله درست است.
این شعر سبزم در حد رفع تکلیف بود و تصویرپردازی و… نداشت.🙏
پاسخ
اسفند 5, 1398
درود و ارادت
جناب رضا پور نازنین
🌷🌿🌺🌿🌺
پاسخ
اسفند 5, 1398
سلام و درود
عزیز دل برادر❤️🙏🌺🌺🌺🌿🌿🌿
پاسخ
بستن فرم