🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 طنز ای رها شده، فرهنگ!

(ثبت: 211873) تیر 24, 1398 

از کتاب طنز تلخِ شیرین

ای رها شده، فرهنگ! بی‌صفاشده، فرهنگ!
هر که دل برایت سوخت، مبتلا شده، فرهنگ!

مثل یوسف چاهی، مانده بر سرراه‌ای
قیمَتَت کم از کاهی. بی‌بها شده، فرهنگ!

خورده‌ای زمین این جور. پای چابکت در رفت
با غم زمینگیری، آشنا شده، فرهنگ!

دکّه‌ی فلافل را لحظه‌ای تماشا کن
ای که مانده بی‌رونق! ای فنا شده، فرهنگ!

در مدارسِ این جا، هر یک از معلّم ها
شغل دوّمش جانا! دلگشا شده؛ فرهنگ!

کاسب‌اند و راننده، جمعی از معلّم‌ها
شغل دوم ما هم ماجرا شده؛ فرهنگ!

من، خودم، لوازمی‌ام. دستیارِ کاظمی‌ام
بعدِ درس دادن‌ها، کارِ ما شده؛ فرهنگ!

ماهِ آسمانِ شب! پشت ابرها ماندی
شهر شب، دگر، بی‌تو، بدنَما شده؛ فرهنگ!

شهر شب، دگر، بی‌تو، کی شود ستاره سرا؟
ای خودت اجاره‌نشین! بی‌سرا شده، فرهنگ!

می‌خرد تو را با پول، هم زرنگ و هم گاگول
عهد عزّتت ای عشق! انقضا شده؛ فرهنگ!

کف بزن کفک نزدی یا خودت محک نزدی
مثل اقتصادی که خود کفا شده؛ فرهنگ!

دلخوش‌ام که هر آمار، گفته از ترقّیِ یار
رفته‌ای دوباره به اوج، کلّه پا شده، فرهنگ!

این زمان که بی‌یاری، اشک غصّه می‌باری
در کنار تو ماندن، ناروا شده؛ فرهنگ!

این زمان که بی‌یاری، مانده‌ام  وفادارت
غم نخور دگر، عشقم! ای فدا شده، فرهنگ!

این زمان که بی‌یاری، این چنین شررباری
من رها نمی‌کنمت. ای رها شده، فرهنگ!

 

 

 

 

نظرها 10 
  1. سلام و درود جناب رضاپور عزیز

    ماهِ آسمانِ شب! پشت ابرها ماندی
    شهر شب، دگر، بی‌تو، بدنَما شده؛ فرهنگ!

    دستمریزاد استاد

    🌸🌸🌹🌸🌸

    • محمدعلی رضاپور

      تیر 24, 1398

      درود و سپاس فراوان
      جناب بایبوردی عزیز🌸🌸🌸🌸🌸🌺

  2. عظیمه ایرانپور

    تیر 24, 1398

    من رها نمی کنمت، ای رها شده فرهنگ

    درود بر شما
    عالی بود🌿

  3. مسیحا ناجی

    تیر 24, 1398

    آب طلب نکرده همیشه ثواب نیست
    گاهی بهانه ایست که قربانیت کنند

    احسنت بر قریحه شما

  4. درود برشما عزیز ارجمند

    🌿🌺🌺🌺🌿

  5. فریبا نوری

    تیر 25, 1398

    سلام
    به نظر من این مصراع:
    ” من، خودم، لوازمی‌ام. دستیارِ کاظمی‌ام ”
    بسیار عالی بود
    و انتخاب موضوع هم عالی .
    🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا