🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ناگفته ها

(ثبت: 234162) آذر 14, 1399 

 

به ناگفته هایم دلا گوش کن
در این درد دلها کمی هوش کن

ببین کز زمین و زمان خسته ام
در دل به روی همه بسته ام

شده از توانم فزون بار دل
شده زرد و پژمرده گلزار دل

پریشان فتاده در این غربتیم
گرفتار و در بند این محنتیم

در این روزگار عجیب و غریب
در این وادی پر ز مکر و فریب

که عزت فروشند و لذت خرند
به سوی گنه جسم و جان را برند

به هر خواری و خفتی تن دهند
فقط اهل دل زین گذرگه رهند

فرومایگان صاحب بخت و تخت
بر اهل یقین زندگی گشته سخت

هر آنکس که باشد صدایش بلند
فرومایگان در پی اش می روند

ز بس خورده اند لقمه های حرام
به دینار و درهم کنند احترام

چنان پست و ناچیز و کم مایه اند
به هر کار بی ارزشی پایه اند

به پندارشان از همه برترند
به هر مجلسی سرور و مهترند

چنان گشته بر عقلشان چیره نفس
که خود را بدانند عاری ز نقص

همه مکر و نیرنگ در کارشان
عجین گشته زشتی به کردارشان

چنان با تکبر قدم می زنند
تو گویی که نقشی رقم می زنند

چنان واژگون گشته افکارها
که گل گشته زندانی خارها

دلم بد گرفته از این روزگار
ز کردار این مردم نابکار

دلا بس کن این شکوه آرام باش
تو فارغ از این دام ایام باش

شهریور 95

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نقدها
  1. اکبر رشنو

    آذر 14, 1399

    درودها

    مثنوی بود در سرود خوب
    ودر شکایت و شکوی با مضامین و اندرز وپند
    وختام رفته در آموزش وتربیت وحرف روز بود وزمانه وبهنگام و
    اما در شروع فعل مرکب هوش کن مقداری معنی را نمی رساند البته در شروع هم که بود این به چشم می خورد
    و از طرفی می توانست با بیتی دیگر تعویض شود ویا اصلاح

    و
    کل شعر هم متعهد بود وهم موزون و خوب و بقول معروف پر پیمان وبا احساس وشعری تعلیمی محسوب بود البته مقداری مضمون ختام بی تفاوتی را تعلیم می داد که نقض غرض قلمداد بود

    وموفق

    با ارادت

    • بهروز حبیبی

      آذر 15, 1399

      سلام و عرض ارادت

      سپاس از نقد ارزشمندترین.💐💐

نظرها
  1. حسین شیرکوند

    آذر 14, 1399

    💐🌹💐🌹💐🌹💐

  2. طارق خراسانی

    آذر 14, 1399

    سلام و درود

    بسیار زیبا

    در پناه خدا 🌿👏👏👏👏👏👏🌹🌿

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا