🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 افق

(ثبت: 270812) تیر 13, 1403 

 

در افق راه را به من نشان بده
نگذار سلانه سلانه
یک مشت خاک
در دامنه کوه ها مرا خم کند
به سمت صورت آفتاب ترک خورده
کمی از وقار سنگ ها را
در آرامش کوه من بیاور
خلاق تر از باور من
مرز جاودانگی افق من باش

گاهی عمیق تر از یک گستردگی
دوباره در افق کوه ها
قومی تعبیر خنده اش در شعر من خواهد آورد
گاهی دروغ ،دل خوش تحمیل من می شود
دوباره در وطن
عاطفه جذب شعرم می شود
انعکاس رنج را در سروده ی
بی پایان یک راوی
تاریخ شکل شعر را به سمت افق خواهد برد
گونه در گونه ی افق یک شاعری
بلتد تر از هنر نمایی سکوتت
معطوف متفاوت بروز یک شاعر باش
ای بازتاب تلخ شکست یک خم شدن
بدون شک شعر ها
درافق کودتاهی گسترده دارند
در بستر حرکت رنج
طرح افکنده تاریخ نباش
جهان روی به هنر تو خواهد آورد
آمیزه از سنت احساس من
گاهی تکرار شبیه افق زیبا خواهد بود

با احترام امیر راهین
با نقد خود راهگشا باشید سپاسمندم

 

 

 

نقدها
  1. سلام

    زیباست اما چون فرمودید: چند نکته را عرض می‌کنم!

    ۱
    ارکان‌بندی شعر را به صورتی پیش ببرید که شعر در چند پاراگراف یا بند تنظیم شود!

    ۲
    از اداتِ ربط و فعل تا آنجا که می‌شود کمتر استفاده بفرمایید و در صورتِ استخدام سعی کنید دارایِ جایگانِ متفاوت و مختلف، وَ بی تکرار باشد، ضمن اینکه فعل‌ها را بیشتر به‌صورت بی وطن استفاده بفرمایید!

    ۳
    بینِ شعر گفتار، موج نو، سپید، شعر حجم و… از نظرِ استخدامِ فعل و زبانِ شعری و کلام شعری و… تفاوت وجود دارد، اثرِ حضرتعالی بین سپید و موج نو و شعر گفتار در رفت و آمدست، به همین دلیل کمی تا قسمتی از وحدتِ رویّه دور و دچارِ طعنه به متن گشته و مزهٔ هارمونی شعر را کم کرده است!

    ۴
    لطفاً به ارکان‌بندی، چه از منظرِ هر سطر و چه از دیدِ هر پاراگراف (بند) التفاتِ بیشتری داشته باشید!

    سلامت باشید

    • راسخ

      تیر 13, 1403

      عالی

    • امیر راهین

      تیر 13, 1403

      درود استاد لاهیجی سپاسمندم از نکته نطرات ونقدعالیتان زحمت کشیدید

نظرها
  1. طارق خراسانی

    تیر 13, 1403

    سلام‌
    بخاطر اینکه بدانید شعر زیبای شما را با دقت خوانده ام در این مصرع سهوالقلمی شده است :

    بلتد تر از هنر نمایی سکوتت
    بلند تر …

    در پناه خدا 🌹

    • امیر راهین

      تیر 13, 1403

      درود استاد طارق سپاس مندم
      زحمت کشیدید

  2. معین حجت

    تیر 14, 1403

    درود بر شما جناب امیر شاهین بزرگوار …
    طبع‌تان جوشان …

    • امیر راهین

      تیر 14, 1403

      درود جناب حجت استاد گرامی سپاسمندم

  3. امیر راهین

    تیر 14, 1403

    هرکس به سکوت من پشت کند
    مدام فریاد را در خواب خفه خواهد کرد

  4. امیر راهین

    تیر 14, 1403

    انتهای این حرف
    اگر به من رسیدی
    سکوت را در چرخ های دوچرخه بچرخان

  5. امیر راهین

    تیر 14, 1403

    گندم ها سراسیمه روز را اشاره تردید تو می کردند

  6. امیر راهین

    تیر 14, 1403

    هیچ شمعی دستان لرزان تو را دل گرم نمی کند

  7. امیر راهین

    تیر 14, 1403

    در گلویت زنگوله ها دوباره زنگ می خورند
    گله ها تا گلوگاه دنبال زنگوله هایند

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا