🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 چشم خود را نذر دریا کرده ام

(ثبت: 211130) تیر 4, 1398 

سال ها با غم مدارا کرده ام
با بد و خوبِ جهان تا کرده ام

دخترِ گل را در آغوشِ بهار
در بهارِ پار پیدا کرده ام

من به دور از قیل و قالِ فلسفه
اقتدا بر “عرشِ صدرا” کرده ام [1]

جبر را دانم ، ولی بی اختیار
در مُقامِ عشق، غوغا کرده ام

بس که تنگی دیدم از چشمِ بشر
چشمِ خود را نذرِ دریا کرده ام

در وَرای آسمانِ معنوی
چون کبوتر بال و پَر وا کرده ام

مشکلی بودم‌ معمای وجود
از خدا حلِ معما کرده ام

《 ای رسول اُمّتِ احساسِ من 》[2]
دوش گفتی آنچه حالا کرده ام !

از تو می بینم مسیحای ادب
مرده نظمی را که احیا کرده ام

مثنوی از کفش تو بالا گرفت [3]
در غزل کفشِ تو را پا کرده ام

[1] . کتاب عرشیه اثر ملا صدرا بنیان گذار حکمت متعالیه
[۲] . از زنده یاد احمد عزیزی
[3] . منظور کتاب شعر کفش های مکاشفه متعلق به زنده یاد احمد عزیزی ست

بهار ۱۳۷۲

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها
  1. غوعا کنید در مقام عشق🌸🌸🌸🌺

    • طارق خراسانی

      تیر 11, 1398

      سلام بر فرزند شاعرم

      سپاس از حضور گرمتان

      در پناه خدا 🌿🙏

  2. سلام و درود استاد ارجمند جناب خراسانی والا مهر

    حُسن اندیشه تان هر لحظه پویا …

    لذّت بردم ؛ شادکام باشید به مهر

    برداشت اینجانب :

    سوختن و ساختن …

    کشف به معمّای وجود …

    پرواز کردن به عالم معنوی …

    لا جبر و لا تفویض بل امر بین امرین ….

    احیای نظمی مرده همچون مسیحای زمان …

    تقدیمی :

    رباعی 🌷

    فلسفه در اصل ،روحِ زندگی
    بی وجودِ روح دل در بندگی

    آشنا ساز تو با هستی و علم
    آشنایِ دردها ، دانندگی

    غزل🌷

    دل به دریایی معانی شد چو باز
    فارغ از دل گرددش ؛ گر، سرفراز

    در برابر بحر کی یک قطره ای
    خود نمایی ها کند دوری ز آز

    یادِ سی مرغی ، کنی ؛ سیمرغ وار
    از میان مرغان بسی ، سی جلوه ناز

    ادّعایی ؛ گر بشر دارد دلا
    خالی از هر ادّعا رازی نیاز

    با درون خالی ،به آن جایی روان
    اوج گیری همچو شاهینی چو باز

    گر شدم کبکی به چنگالِ عقاب
    با برون از سینه ، دل با او تراز

    قطره علمی را چو طفلی دانه ای
    والیا ؛ رشدی دهی ،ایمان طراز

    ولی اله بایبوردی

    04 / 04 / 1398

    🌷🌷🌺🌸🌺🌷🌷

    • طارق خراسانی

      تیر 11, 1398

      سلام بر استاد پر گهرم

      سپاس از حضور پر مهر تان

      در پناه خدا شاد زی🌿🙏

  3. مریم محبوب

    تیر 5, 1398

    هزاران درود بر شما و اندیشه والای شما استاد عالیقدر 🌷

    بس که تنگی دیدم از چشمِ بشر
    چشمِ خود را نذرِ دریا کرده ام

    🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸

    • طارق خراسانی

      تیر 11, 1398

      سلام و درود بر بانوی پر گهر پاک

      سپاس از حضور پر مهرتان

      در پناه خدا 🌿🙏

  4. مثل همیشه استادانه و قوی است، مؤید باشید!🙏

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا