🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 کیش شطرنج

(ثبت: 248794) تیر 5, 1401 

 

با سرباز ما در زاویه ای باشی
تا به خود آیی در ثانیه ای فاشی
چو با قلعه ما عناد کردی
زیر کیش وزیر آیی
چو با امت ما جهاد کردی
زیر نیش امیر آیی
درمانده و نالان خیزان بر زمین عفو از شاه خواهی
در بند حقیر و اسیر آیی
خورشید گم کنی و رنگ روز نبینی، شفو از ماه خواهی
در فند ضمیر، ابیر آیی

ج آ ج
, ث ,

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند :

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (3):

نظرها
  1. سیاوش آزاد

    تیر 5, 1401

    سلام محبت کنید معنای فاشی و نیز سطر آخر اثر را تشریح فرمایید متشکر

    • Jath Faraan

      تیر 5, 1401

      سلام جناب آقای آزاد

      فاش=نمایان=ظاهر شده=در تیر رس دیده بان=رسوا

      فند=حیله
      ضمیر=اندیشه
      ابیر=بی راه و بی چاره

      اشاره به شگرد حریف در شطرنج که اندیشه هایش حاصلی نداشته و در نهایت مات و مقلوب شده و بی راه میگردد…

      کلیت شعر اخطاری است به جیش الخصم و در طرفداری از جیش مد یا ارتش شهر که شاه آخر ره بر آن است که در شعر صاد از این رو درویی صفوف دو لشکر به اختصار تصویر سازی شده است…

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا