🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 بررسی هماهنگی انسجامی و پیوستگی در شعر «آن‌طرف‌تر» از «مینا تمدن‌خواه»

(ثبت: 246599) فروردین 31, 1401 
بررسی هماهنگی انسجامی و پیوستگی در شعر «آن‌طرف‌تر» از «مینا تمدن‌خواه»

شعر:

***

پشتِ آب بند
ماهی‌ها بر خاک آفتاب می‌گیرند
و آن طرف‌تر، کرم‌ها
آسوده بر سر قلاب
شنا می‌کنند…

شاعر: مینا تمدن‌خواه

***

تحلیل و بررسی هماهنگی انسجامی و پیوستگی در شعر «آن‌طرف‌تر»:

الف) تعداد کل نمونه: 9
(پشتِ آب بند / ماهی‌ها / بر خاک / آفتاب می‌گیرند / آن طرف‌تر/ کرم‌ها/
آسوده / بر سر قلاب/ شنا می‌کنند)

ب) تعداد نمونه‌های مرتبط: مجموعه زنجیره‌های شباهت + زنجیره‌های یکسانی: 8
(زنجیره‌های شباهت:
– مشارکان: ماهی‌ها / کرم‌ها
– فرایندها: آفتاب گرفتن / شنا کردن (که هر دو فرایندی مادی است)
– مکان1: پشتِ آب‌بند / آن‌طرف‌تر
– مکان 2: بر خاک / بر سر قلاب
زنجیرۀ یکسانی: – )

ج) تعداد نمونه‌های مرکزی: مشارکان+ فرایندها + مکان 2: 6

د) تعداد نمونه‌های غیر مرکزی: 2=6-8

و) تعداد نمونه‌های جنبی: 1=8-9

ز) درصد انسجام: تعداد نمونه‌های مرتبط به کل نمونه: 88.8%

ح) درصد پیوستگی: تعداد نمونه‌های مرکزی به کل نمونه: 66.6%

نکته 1: طبق نظریۀ هماهنگی انسجامی (رقیه حسن*، 1985) چنانچه درصد انسجام و در صد پیوستگی در شعر از 50% بیشتر باشد شعر منسجم و پیوسته است (طبق بررسی خانم دکتر ایشانی در ایران بر اساس این نظریه غزل های حافظ منسجم و پیوسته اند چرا که حد نصاب 50% را به دست می‌آورند). در شعرهای سپید و آزاد مخصوصا شعرهای روایتی، حد نصاب انتظار پیش‌فرض از هماهنگی انسجامی شاید کمی بالاتر باشد (توسط نگارنده در متون روایتی در حال بررسی است و تا کنون که به نظر چنین می‌رسد).

نکته 2: آنچه شعر حاضر را به یک شعر موفق تبدیل کرده است مدیون 3 نکته است: مضمون، سادگی، و همین هماهنگی انسجامی بسیار بالایی که در پرداخت مضمون شعر وجود دارد.

نگارنده: فریبا نوری
6 آذر 1400
شمارۀ ثبت در کارگاه نقد: 243120

بررسی هماهنگی انسجامی و پیوستگی در شعر «آن‌طرف‌تر»:

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند (1):

نقدها
  1. مجتبی حشمت

    اردیبهشت 1, 1401

    درود بر شما
    خیلی ممنون از اینکه وقت می گزارید و اینچنین زیبا تحلیل کردید.اما واقعا درصد انسجام و پیوستگی و کلا تحلیل تکنیکال شعر به این شکل چقدر صحیح است؟

    • فریبا نوری

      اردیبهشت 2, 1401

      درود بر شما
      اگر مساله تحلیلگر در شعر یک مساله فنی باشد قاعدتا باید رویکردی را برای تحلیل انتخاب کند که توافق جهانی بر قدرت پاسخگویی آن نسبت به مساله فنی مورد نظر وجود دارد.
      انسجام و هماهنگی انسجامی و پیوستگی، کلان ساختارهای متنی هستند که بیش از همه در مکتب نقشگرایی به آن ها پرداخته شده چون اساسا و ماهیتا مسائلی کارکردی و نقشی هستند.
      معتبر ترین نظریه که در این حوزه مورد توجه محققان حوزه های مختلف از جمله ادبیات قرار گرفته است نظریه انسجام و هماهنگی انسجامی خانم حسن است که در کتاب مهم جریان ساز ایشان که به بررسی شعرها و روایت ها می پردازد، مورد استفاده قرار گرفته و سالانه هزاران تحلیل انواع متن ادبی از داستان و روایت و نمایشنامه و شعر و … بر این اساس در زبان های مختلف صورت می گیرد و در معتبرترین مجلات ادبی جهان منتشر می شود.
      البته از طریق سایر رویکردها مانند نقد ادبی، و تحلیل های شناختی هم می توان تا حدی مساله انسجام را بررسی کرد ولی آن ها این دقت و ظرافت را که خانم حسن در کمّی سازی کیفیت ها به کار برده و از آزمون های بسبار موفق بیرون آمده باشد، ندارند.
      لذا در پاسخ سوال شما می توانم بگویم قطعا معتبر ترین راه برای تعیین انسجام یک متن ادبی از جمله شعر- تا این لحظه در جهان – همین است ولی گرایش و علایق و سلایق در مورد انواع رویکردهای تحلیل متن، فارغ از اعتبار و درستی و صحت آنها است و همواره اختلاف سلیقه در این مورد مانند هر مورد دیگری وجود دارد که قابل درک و احترام است.

      با درود و سپاس فراوان 🌸🍃🌸

      • مجتبی حشمت

        اردیبهشت 2, 1401

        ممنونم از توضیحات جامع شما🙏🏻🙏🏻🙏🏻

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا