🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 مصطفی شیرزاد نقاش کرد

(ثبت: 265391) آبان 16, 1402 
مصطفی شیرزاد نقاش کرد

زنده‌یاد “مصطفی شیرزاد” نقاش برجسته کُرد، زاده‌ی سال ۱۳۲۰ خورشیدی در مهاباد بود، که در بیش از شش دهه فعالیت هنری خود، ضمن خلق آثاری نفیس، در تربیت و راهنمایی جوانان و علاقه‌مندان به هنر نقاشی و طراحی نیز تاثیر بسزایی داشته است.
این نقاش کُرد در سبک‌های رئالیسم و ناتورالیسم فعالیت داشت و از آثار برجسته او می‌توان به “رقص و پایکوبی” و “عروس با اسب” اشاره کرد.
او یکی از نوادگان “فیض‌الله‌بیگی” و یکی از طوایف آن‌ها محسوب می‌شود. همچنین، نسبت او به “بُداق سلطان” حاکم ساوجبلاغ مکُری نیز می‌رسد.
وی تحصیلات خود را به‌واسطۀ شغل پدرش در تبریز گذراند و در سال ۱۳۳۸-۱۳۳۹ در بین دانش‌آموزان نقاش آذربایجان غربی و شرقی موفق به کسب رتبه‌ی اول شد و در اردویی که در رامسر برگزار شد، بین دانش‌آموزان نقاش کل کشور توانست رتبه‌ی سوم کشور را به‌دست آورد.
در سال ۱۳۴۵ موفق به اخذ مدرک دیپلم شد. سپس به استخدام اداره‌ی فرهنگ و هنر مهاباد درآمد و به تدریس و ترویج هنر زیبای خویش مشغول شد.
شیرزاد به کشورهای مختلف اروپایی از جمله فرانسه، بلژیک، انگلیس، هلند و آلمان سفر کرده و از آثار نقاشان مشهور جهان دیدن کرده‌ است. هچنین وی در جشنواره‌ی شانزدهمین سالگرد تأسیس مرکز نشر ادبیات کُردی «سروه» در بین شخصیت‌های برتر کُرد در رشته‌ی نقاشی رتبه‌ی اول را کسب کرده و از طرف هفته‌نامه‌ی سیروان به‌ عنوان آخرین بازمانده‌ی نقاشان نسل اول منطقه‌ی موکریان، معرفی شده‌است.
سرانجام وی پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۸۲ سالگی و در بیمارستان بوکان چشم از جهان فرو بست.

گردآوری و نگارش:
#لیلا_طیبی (رها)

 

 

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این مطلب را خوانده اند (1):

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا