🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 نقد شعر قسمت اول

(ثبت: 8021) فروردین 27, 1397 

قاعدتا اگر می خواستم به رویه معهود در نگارش و انتشار این قسم مقالات پایبند باشم باید مقدمتا  می رفتم سر وقت کلمه نقد و با ریشه یابی و توضیح مختصر پیرامون انواع نقد شروع می کردم به توضیح نقد شعر و… قس علیهذا…. اما از آنجا که مخاطبان این نوشته همگی شاعرانند آنهم چه شاعرانی؟!، یکی از یکی بهتر، یکی از یکی با کمالات تر و باز هم قس علیهذا، و صد البته بدلیل تنبلی مفرط نگارنده که خودم باشم  و به بهانه کسالت فصلی بهاره و چند تایی بهانه دم دستی دیگر، این قسم امور (یعنی مقدمه چینی )را به اهلش وا  می گذاریم و صاف و پوست کنده می رویم سر اصل مطلب.

در عوض بجای مقدمه عریض و طویل و درد سر ساز همین اول کاری سنگ هایمان را با هم وا بکنیم که جنگ اول به از صلح آخر است یا بر عکس.الغرض نوشته ی پیش روی مبارک نه وحی منزل است و نه ماحصل عمری دود چراغ و خیلی چیز های دیگر خوردن یک استاد دانشگاه، نظر شخصی خلو دخو خودمان است(که باز هم بنده باشم )پیرامون نقد و به ویژه شعر.

پس شما خواننده ی گرامی و شاعر بزرگوار صاحب اختیارید که هر جایش را که دلتان خواست بپذیرید و هر جایش را هم که دل مبارک نخواست،…..باز هم بپذیرید. چک و چونه هم نداریم. سالها و بلکه هم قرن هاست که در بلاد محروثه ی ما، صاحب اختیار بودن اینطور تعبیر و تفسیر می شود.ربطی هم به رژیم و حکومت و فلان و بهمان ندارد. اصلا ما دوست داریم که اینطور صاحب اختیار خودمان باشیم.به کسی ربطی دارد؟!واللا!

علی ای حال …برای جلسه اول به نوعی از نقد می پردازیم که اسمش را گذاشته ام نقد نسیه. عرض می کنم … اما قبلش بگویم که از دید اینجانب خلو دخو، در پشت هر اثری که خلق می شودیک زن موفق هست… ببخشید قاطی کردم آن مرد موفق است که پشتش یک زن هست این چیز دیگر است.

پشت هر اثری یک انسان صاحب فکر و ادراک و احساس هست و لاجرم عواملی موجب پیدایش آن اثر شده و انگیزه و اهدافی در آن مستطر هست.فلذا از دید بنده هر صاحب اثری در خور تحسین و لایق ستایش است البته بغیر از سارقین نامحترم ادبی که با هر انگیزه ای که دست به سرقت آثار دیگران بزنند مستحق نکوهش و توبیخ اند. صرف نظر از سطح و نوع و میزان مرغوبیت و محبوبیت کالا ببخشید اثر،به صرف اینکه زاییده ی تصور و خیال یک انسان ذیشعور است قابل تمجید و تعریف است.اما در عین حال نقد نسیه را فراموش نکنیم.

نقد نسیه به نقدی گویند که ناقد نه تنها برای خوشایند منتقد عنه بلکه به این دلیل که اوشان هم فردایی پس فردایی برای ایشان جبران فرمایند اوشان را نسیتا نقد فرمایند و مهمترین شاخصه اش هم اینست که چنانچه میزان چربی ما به ازاء از حد معینی کمتر باشد، یا کلا قهر می کند و یا نقد های بعدی اش خشک تر و تیز تر و گزنده تر می شود .. ادامه دارد

۹۷/۰۱/۲۷ مرتکب شدم

#رضا_زمانیان_قوژدی  خلودخو

نظرها
  1. ابوالفضل رمضانی

    اردیبهشت 29, 1397

    سلام خدمت جناب زمانیان عریز

    خوشحالم در خدمتتان هستم.

    مقدمه قشنگی داشت،منتظر ادامه اش هستم.

  2. مينا امينی

    مهر 1, 1398

    سلام آقای زمانیان

    چقدر صمیمانه و زیبا صحبتهاتون رو نوشتید

    و واقعا دل نشین بودن

    نمیدوم کی مرتکب قسمت دوم میشید 🙏☺️

    براتون بهترین ها رو آرزومندم💐💐💐

    • درود بانوی گرانمهر
      خوشحالم که از این مطلب خوشتان آمده.قسمت دومش را(البته نه به این سبک و سیاق) با عنوان کارگاه نقد ۲ در همین سایت وزین منتشر کردم.
      امید که از آن هم لذت ببرید

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا