🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 آسمانی از گنه بر دوش من بنهاد دوست

(ثبت: 2623) مهر 24, 1395 

شکر ایزد خادم مسعود [1] شاهِ وحدتم 

کان نصیب آمد مرا از خوانگاهِ قسمتم 

در سرآهنگِ سفر دارم، به دل شوقِ امید 

شاهِ خوبان را، دعایی توشه راهِ همتم 

آسمانی از گنه بر دوش من بنهاد دوست 

تا رساندم آن به مقصد، شد گواهِ عصمتم 

هستی ام را باختم خوش در قمارِ عاشقی 

تا نگیرد دامن کس را گناهِ خلقتم 

از تعصب ای برادر پخته می هرگز نشد 

سوختم تا پخته شد می از نگاهِ غیرتم 

از سپاهِ معرفت دارم نشانی جاودان

طارقم داند که سردارِ سپاهِ حشمتم[2]

بهمن ماه 1369

طارق خراسانی

پ . ن

اگر در بیت، دو قافیه رعایت شده باشد، آن‌را ذوقافیتین و اگر بیش از دو قافیه به کار رفته باشد، ذوالقوافی می‌نامند, در این غزل تمام ابیات ذوقافیتین است.

[1]   زنده یاد سید مسعود ریاضی کرمانشاهی  استاد معنوی اینجانب و از شاگردان  زنده یاد حشمت ا… دولتشاهی بوده اند.

[2] حشمت ا… دولتشاهی ملقب به حشمت السلطان مدعی پیش نهادن نوعی حکمت نو در دهه های 30 و 40 بود. دو کتاب معروف ایشان “مکانیسم آفرینش” و “دینامیسم آفرینش” می باشد که نقطه نظرهای ایشان به تفصیل در آن ها آمده است.

مهم ترین ویژگی این آثار،رویکرد علمی و نگرش متجددانه به مسئلة دین و عرفان است هرچند آقای دولتشاهی سواد علمی آکادمیک ندارد که بعضا کار را به توضیح واضحات و نوعی  بیان ساده و استدلالات ساده و بعضا  عامیانه می کشاند. ایشان به جای استدلال می کوشد با مثال های ساده همه چیز را توضیح  دهد،  در حالی که در منطق و حکمت، مثال جای استدلال را نمی گیرد.

تیز بینی و دقت و هوش سرشار ایشان در مواجهه با پدیده های روزمره و دم دستی از جنبه های مثبت رویکرد ایشان است.             

ایشان مانند همة عرفا ، موجودات را تجلیات نور خداوند می داند که در آیینة عالم و آدم منعکس شده. در حقیقت میزان وجود همة موجودات متناسب با میزان جریان یافتن روح خدا در آن هاست. هیچ چیز و هیچ کس به تنهایی خدا نیست ولی همه چیز و همه کس با هم  خدا هستند.

برای کسب اطلاعات  بیشتر به این آدرس رجوع شود :http://amin-mo.blogfa.com/post-728.aspx