🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 اوکراین

(ثبت: 245921) اسفند 13, 1400 

 

خشم تزار و غارت اوکراین بی گناه
خواهد فتاد از سر پوتینتان کلاه
گر این طریق مفتی و خاخام و موبد است
باید که گفت رحمت ایزد به قبر شاه
خاموش باد مجمر آتشکده چو نیست
فیتیله اش ز صلح شعله ور هیچگاه
ویران کنید مسجد و دِیر و کُنِشت را
باید بجای جمله بنا کرد خانقاه
در چشم تو اگرچه که گمراه عالمیم
یوسف عزیزتر شود با رفتنش به چاه
وقتی که کوه را نمی بینی مقابلت
کمتر بگو که دیده ام در چشمه پرّ کاه

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

نظرها
  1. فریبا نوری

    اسفند 13, 1400

    ویران کنید مسجد و دِیر و کُنِشت را
    باید بجای جمله بنا کرد خانقاه

    درود جناب عالمی گرانقدر

    احساس ضد جنگتان در این شعر شیوا و زیباست و نقدتان به کشورهای حمایت کننده از پوتین محکم و گویاست
    فقط در دو سه بیت وزن اگر بازبینی شود سلاست بیشتری خواهد داشت همینطور در منطق پس زمینۀ نقد سیاسی شعر یکی دو نکته اگر مورد توجه قرار بگیرد بهتر است یکی این که نظامهای تزاری و سلطنتی، و نظامهای بلشوییکی و ایدئولوژیک هر دو مایل به کشورگشایی هستند اما رویکردشان در این مورد و نوع کشورگشاییشان متفاوت است. و دوم اینکه نگاه منبعث از عرفان ایرانی که در بیت انتخابی من آمده و راهکار ضد جنگ در آن نهفته است؛ با جنگ های عقیدتی مذهبی سازگاری بیشتری دارد.

    🌷🌷🌷🌷🌷

  2. محمد عالمی

    اسفند 13, 1400

    درودها و مهر ادب و ارادت
    استادبانو نوری حضور گران اندیش و ارزشمندتان را ارج می نهم
    که هماره با نگاهی نافذ و لطف سخنی ستودنی
    به واکاوی شعرم می نشینید بر مسندی ارجمند و والا
    و بر آن جواهر نظر می افشانید

    کدوم ابیات ایراد وزنی داره تا اونها رو از نو ویرایش کنم؟