🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 جیز

(ثبت: 250036) مرداد 21, 1401 

غزلی به نام “جیز”

گفته باشم: عزیز! این “جیز” است
“جیز” نیز این زمانه، بد چیز است

جیز یعنی به شعله می سوزد
دست و پایی که درد سر خیز است

جیز یعنی زبان ببند و بخند
هِی نکن دل_دل، این دلاویز است

رفته جمعی به شوق وصل بهار
باز هم اصل، فصل پاییز است

صبح تا شب، دَوَنده اند عوام
سهم شان از معاش، ناچیز است

عده ای هم فقط خواص شد(ه) ند
خاصه: قشری که عاشق میز است

خوب گفتند و بد عمل کردند
چشم شان بر زبان مان تیز است

ریز ریز و تمیز چون یکریز
جیز جیزیم، شعله، گلریز است

جیز یعنی عبور کن از حق
و به ناحق بگو دل انگیز است

جیز یعنی نیا _که می سوزی
جیز یعنی زمان پرهیز است.

محمدعلی رضاپور (مهدی)

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. طلعت خیاط پیشه

    مرداد 21, 1401

    احسنت
    طنزی بسیار زیبا سروده اید
    در پناه خداشادکام باشید
    🌹🌹🌹🌿

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا