🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 رایانه

(ثبت: 210811) تیر 3, 1398 
رایانه

چو پیدا گشت رایانه در ایران
نه در ایران چه گویم ای عزیزان

کتابی بسته شد رایانه بازی
میان جمع اجتماعی گیم بازی

به هر جایی چه برزن یا که خانه
چو امکانات اینترنت میانه

به همراه هر جوانی خردسالی
خدا داند چه می خوانند حالی

که هر کس لاک خود دارد قراری
چو عادت کرد باید هان فراری

مگر اندیشه گیرد عقل زاید
به دانش آورد رویی نچاید

غنی فرهنگ ایرانی زبانزد
بپا انسان به سنجیدن نه خود رد

چه گوشی هر وسایل ارتباطی
پلی باشد بپا کن احتیاطی

تمامی علم در رایانه عنوان
به خواندن هر بدی خوبی نمایان

خوشا افراد دانایی که تنها
علومی را کند اخذی چه زیبا

به زیبایی نگر تکنولوژی را
که در خدمت بشر باشد چه زیبا

جوان عبرت بگیر از پند پیران
به وقتش پند گویی بر عزیزان

ولی اله بایبوردی

 

 

 

 

 

نظرها 12 
  1. علی رفیعی

    تیر 3, 1398

    سلام و درود استادبایبوردی عزیز
    سروده ای بسیار زیبا ودارای پیام سروده اید. واقعاً عدم استفاده صحیح و به اندازه از امکانات موجود خود مشکل و معضل بزرگی است
    در پناه خدا پیروز و سرافراز باشید
    👏👏👏🌷🌷🌷🌷🌷

    • سلام استاد رفیعی ارجمند

      ممنون از حضور سبزتان با اظهار نظر زیبا …

      در پناه خدا

      🌷🌺🌺🌷

  2. جواد مهدی پور

    تیر 3, 1398

    درود بر شما جناب بایبوردی عزیز
    💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐

    • سلام استاد مهدی پور بزرگوار

      سپاس از همراهی تان…

      در پناه حق

      🌹🌸🌸🌹

  3. طارق خراسانی

    تیر 3, 1398

    سلام و درود

    شعری زیباست
    پند نیوشی میخواهد تا قدر این شعر را بداند .

    امیدوارم اول خودم و بعد بقیه به نکات ارزنده در این شعر توجه کنند.

    در پناه خدا 🌿👏👏👏🌿

    • سلام استاد ارجمند جناب آقای خراسانی گرانمهر

      سپاس از نظر شیوا با نصایح بزرگوارانه ….

      به مهر باشید در پناه حق

      🌸🌸❤️🌸🌸

  4. درود بر شما
    قابل تآمل و زیباست🌸

    فقط وزن مصرع چهارم درست نیست

    • سلام خانم ایرانپور

      ممنون از دقت نظرتان….

      همانطوری که می دانید : اوزان عروضی بر اساس تلفظ هجا بندی می شود …

      میان جمع اجتماعی گیم بازی

      مِ / یان /جَم /عِج /تِ /ما /عی /گِیم /با / زی
      ت / تن / تن /تن / ت /تن /تن /تن ت /تن / تن

      مفاعیلن / مفاعیلن / فعولن

      پایدار باشید به مهر🌷

      • درسته فقط یه نکته رو در نظر نگرفتید واژه های
        “میان” و ” جمع” باکسره خونده میشه و درواقع تقطیع به این صورت درمیاد:
        م/یا/ن/جم/ع/اج/ت /ما/عی/گی/م/با/زی

        • سلام

          در واژه میان : ن ساکن مدِّ نظر می باشد . در ضمن بعد از مصوّت بلند نون ساکن خوانده نمی شود … مانند دان ، بان ، تان و … در حکم هجای بلند می باشد .

          در واژه جمع : خطِّ عروضی به صورت جَم تلفظ می شود ، هر چند هجای کشیده می باشد . هجای کوتاه با هجای بعدش ادغام شده است ؛ به صورت : عِج در آمده است .در واقع همزه انتقال داده شده به واج (ع ) به صورت ( عِ ) در آمده است . در ضمن اختیارات شاعری را هم در نظر بگیرید.

          پایدار باشید به مهر

          🌿💐🍃

  5. درودتان🌸🌸🌸

    • سلام آقای رضاپور گرامی

      سپاس از همراهی تان

      در پناه حق

      🌷🌺🌷

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا