🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 شهر زیبای من(بابل)

(ثبت: 246153) اسفند 22, 1400 

مکتب ادبی نورگرایی
شعر پیشرو
گونه ی سه گلشن

(آغازگر:)
بولواران پاک سبز و سپید

کوچه های نجیب خاطره بار

“رود” و “نارنج دار” و “سنجاقک”

شهر زیبای من! سلام و درود

(بدنه یا پیکره:)
حیف باشد اگر نپردازیم ماجراهای سبز زیبا را

بگذرد عمر و ما گذر نکنیم بوستان های پاک سیما را

مهر، وقتی لطيف می خندد، مثلا در پگاه روزی نو

حیف باشد نیاوریم بجا، آن همه حُسن عالم آرا را

قاصدک ها – که ناز می رقصند – شعر کوتاه راز پرواز ند

سبزه، درياچه، باد، نیلوفر، می شناسند شیوه ی ما را

جیرجیرک اگرچه زیبا نیست، کم تر از شاهد فریبا نیست

همّت عشق را بنازم من‌‌‌؛ بُرده دل، دلبر شکیبا را

شهر، شهر بهارنارنج است؛ حیف باشد اگر نباشی مست

من ام و گلشن تغزّل ناب‌؛ این چنین عاشق ام‌ غزل ها را

در هوای لطیف بارانی، آسمان آمده به مهمانی

مِه، لطیف و شریف می بوسد بیدلان مسیر بالا را

(پایانبخش:)
در شِگِفت ام چگونه می مانند

بعضی از مردم

این چنین قهر با ترانه ی آب

در خیال سراب

همچنان بی خیالِ

این همه

عشق.

طَرَبستان، بابُلعشق،
اسفند 1400 کوچنمای خورشیدی،
محمدعلی رضاپور (مهدی)

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها 10 
  1. محمد حسنی

    اسفند 22, 1400

    درود ها و عشق تان پایدار🌹

  2. مسعود آزادبخت

    اسفند 23, 1400

    سلام و احترام جناب رضاپور ادیب
    بسیار عالی
    دلتنگتان هستیم
    برقرار باشی
    🌹🌹🌹

    • محمدعلی رضاپور

      اسفند 23, 1400

      سلام و درود و سپاس تان
      دوست فرهیخته ام جناب آزادبخت گرانقدر
      🌹🌹🌹🌸

  3. محبوبه سرجوقیان

    اسفند 23, 1400

    سلام و درودها
    بسیار زیبا

  4. محمدعلی رضاپور

    اسفند 25, 1400

    سه گلشن

    گونه ای در شعر پیشرو(آمیخته ای از شعر سنتی و نو)، دارای سه بخش آغازگر، بدنه(پیکره) و پایانبخش و دارای تنوع زیاد در هربخش.
    بخش های سه گلشن، به وسیله ی تفاوت های آشکاری مانند قافیه و غیر آن از هم متمایز می شوند.
    آغازگر، دربرگیرنده ی تعداد کمی لَخت (مصراع یا مصراع واره) و باعث آغازی قوی و متفاوت است و همچون تابلویی بر سر در خانه ی سه گلشن.
    پیکره یا بدنه، دومین و طولانی ترین بخش سه گلشن و متن آن به شمار
    می رود.
    پایانبخش، سومین و آخرین بخش
    سه گلشن است و با توجه به تفاوتش نسبت به بدنه(و آغازگر)،
    می تواند موجب پایانی قوی و برجسته در شعر سه گلشن بشود.

    مکتب ادبی نورگرایی:
    ترسیم طبیعت و سنت با قلم موی معنویت بر بوم پسامدرن.

  5. محمدعلی رضاپور

    اسفند 29, 1400

    بله،
    سه گلشن بالا در مکتب ادبی نورگرایی
    سروده شده است.

  6. مسعود آزادبخت

    فروردین 3, 1401

    سلام و احترام جناب رضاپور ادیب
    سال نو برشما و خانواده محترمتان مبارک
    پر از خیر و برکت و خوشی باشد برایتان
    🌹🌹🌹

    • محمدعلی رضاپور

      فروردین 3, 1401

      سلام و درود و ارادت
      سال نو و سده ی نو،
      بر شما مهربان، خجسته باد
      🌹🌹🌹🌷

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا