🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ضامن رزق

(ثبت: 228765) تیر 11, 1399 

« ضامن رزق1 »

هيچگه عادت ديرين خود ، از دست مده
بي جهت رتبه ي سنگين خود، از دست مده
بـر سر سفره ي هر سود شناسي منشين
آبرويي كه به جا باشدت، از دست مده
از فرومايـه2 دنيـا طلبان دور بـشو
گنج خوبي است قناعت3، بشر از دست مده
تو كه نان مي خوري از دست هنرمندي خود
در جهان اين هنرس، اين هنر از دست مده
ضامن رزق تو منعم4 بُوَد و زنده هنوز
پيش نا منعم ، آن ضامنت از دست مده
لقمه ناني بخوري ، مي دهند صبر بـكن
پيش هر بي خردي، صبر خود از دست مده
پيش بيگانه مبـر حاجت و وقتـت بشناس
حاجتت دوست دهد، وقت خود ازدست مده
قدر مردان جهان بر هنرس ، اين بـشناس
پُر خوري كي هنرس، قدر خود از دست مده
جان من كار بشـر وقت معين دارد
وقت كارت بنگر، وقت خود از دست مده
حرص و اميد درازت بكشد سوي جهان
عاقبت هم عقبس ، فرصتت از دست مده
پيكر بي هنـر مردم پُـر ننگ ، بد است
پيكر با هنـر و پـُر شرف5 ، از دست مده
ادب و علم و هنر ، مي بُوَد از نعمت حق
ادب و علم و هنر را ، حسن از دست مده

***
1- كفيل روزي 2- پست – بي هنر 3-خرسندي 4- نعمت دهنده– خداوند 5- بلندي- ارج
حسن مصطفایی دهنوی

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (2):

نظرها
  1. رامینه خوشنام

    تیر 11, 1399

    درود بسیار عالی
    برقرار باشید🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا