🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 نظم جهان

(ثبت: 225645) اردیبهشت 3, 1399 

 

« نظم جهان »

نظم زمين به جا بود ، از هر كه تاجور1 بود
بي نظمي و خرابيـش، از دست هركه شر بود
اركان آدميـزاد ، از حكم شه2 به پا بود
دنيـاي با تزلـزل ، از فعل هر گـدا بود
نظم جهان ما بين ، از حكم حق بجا بود
هركس كه حكم حق كرد،حكمش به ماورا بود
اي ياوران بـسنجيـد ، اركان آدميـزاد
يا حكم حق بجا بود ، يا حكم شه روا بود
آثار نظم ايران ، بـر ما كه با صفا بود
شاهـان با عدالـت ، از جانب خـدا بود
فردست و بي زوال3 است ، كز اولش خدا بود
حكم عدالـت آن ، هميشه يار ما بود
از اولـش خدا بود ، در آخرش خدا بود
هر جا كه سر در آرَم ، نام خدا بجـا بود
تنظيم هر دو عالم ، از دست يك خدا بود
بي نظمي و خرابيـش ، از دست كار ما بود
در عقل ما نـگنجد ، از كي خداي ما بود
روزي كه ملك ما بود ، از هست اين خدا بود
پيغمبران مرسل ، از نـزد اين خدا بود
ادريس و نوح و ايوب ، موسي و عيسي و هود
هر كس پيامبري بود ، در گوشش اين ندا بود
اول به گوش آدم ، دوم به گوش داود
هـر هستي جهـان را ، آيـد زمان نا بود
نام خدا كه بودس ، تا حال پس چرا بود
هر كس پيامبري بود ، حرفش همين ندا بود
زآنجا كه در حقيقت ، با نامش آشنا بود
پيغمبـري نـيامد ، كيـن نكته را نگويد
نام خـدا زِ غيبـي ، الهـام گوش ما بود
ِورد زبان مخلـوق ، زآغاز4 نام خدا بود
نـشناسنـش حقيقت ، چندان كه با صفا بود
خواهيد اگر بدانيد ، از كي خدا ، خدا بود
اين نكته را نـدانيد ، بيرون زِ علم ما بود
فكرت حسن كجا شد ، كي بُد خدا كه نابود
اين بحث وگفتگو چيست ، اول همين خدا بود

٭٭٭
1- پادشاه – بزرگ 2- شاه 3- جاويد – هميشگي 4- از آغاز

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (1):

نظرها
  1. مينا امينی

    اردیبهشت 3, 1399

    هر جا كه سر در آرَم ، نام خدا بجـا بود…
    🙏🌸🌸

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا