🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 وجدان پاک

(ثبت: 222236) بهمن 21, 1398 

 

« وجدان پاك »

آن بيخبر كه مي بود با ما سر جدل بِبر داشت
اول به پاس خدمت، جنگ و جدل5 بسر داشت
آن بي خبر برادر ، دشمن تَـرس زِ دشمن
لعنت بر آن برادر ،كه اول جفا نظر داشت
رسم برادري نيست ، جنگ و جدال6 و كينه
آن بي حيا برادر، رسمش به ما ضرر داشت
مِهـر برادري كـو ، فرياد از اين زمانه
مهـر برادري را ، رسم زمانه بر داشت
رسم زمانه گويا منظور آن همين بود
جنگ و جدال و كينه، اول به زير سر داشت
اي عارفان بـسنجيد ، رسم برادري را
آن رسم اگركه مي بود، جنگ از زمانه بر داشت
دنيـا هزار رنگس ، هر روزه رنگ رنگس
نـتوان زِ رنگ رنگش، جنگ و جدل بسر داشت
اين رنگ رنگِ دنيا ، بر عارفان عجب نيست
عارف1 تمام رنگش، رنگ نكو نظر داشت
فرياد از اين زمانه ، وَز مردمـان گمراه
هر رنگ نيك و بد را ، رنگ بَـتر2 نظر داشت
سر بسته صحبتت گوي ، دانا و عارف آن بود
كز رنگ رنگِ دنيا ، مهر و وفا بِـبر داشت
اي عابدان دنيا ، دنيا هـزار رنـگس
عابد نـمي تواند يك رنگ را نظر داشت
وجدان پاك انسان ، مِهـر برادري بود
فرخنده بخت هركس، بر مهر آن نظر داشت
وجدان ما به پاكي ،ياد از برادري كرد
مهـر برادري بود كز ما بر آن نظر داشت
جنگ و ستيز ، دور از تقوا و زُهد و علمس
جنگ آمد اَر به ميدان ما را ستيز تـر داشت
جنگ و ستيز بوده است ، دوران هـر زمانـي
آخر نتيجه اين بود جنگش دو صد خطر داشت
پندس به رستگاري ، آن نوجوان پسـر را
گوش پسربه هوش است، گرپندي از پدر داشت
رسم برادري را آن كور دل نـمي ديد
بر جاي رسم نيكو، كِـبر و دغل3 بَـتر داشت
آن بي وفا برادر ، رسـم وفا نـدانست
با رسم بي وفايي دائم به ما نظر داشت
مهر و وفا چه خوبست، دور از جدال و جنگست
بي مهر و بي وفا بود، رسمش به ما خطر داشت
بحثت حسن چه باشد، خوشبخت بود هركس
نيكو برادري داشت يا نيكتـر پسر داشت

٭٭٭
5- دشمني 6- نزاع
1- دانا – شكيبا 2- بدتر 3- غرور- مكر و حيله

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (4):

نظرها
  1. مینا یارعلی زاده

    بهمن 22, 1398

    🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا