🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 گل کاشی

(ثبت: 248036) خرداد 6, 1401 

 

گر گُل‌تنی و حُسن گُلت هست، گرامی
زنهار گُل کاشی گُلخانه نباشی

وَر میل به دلدادگی‌ و عاشقی‌ات بود
هشدار که جز عاشق پروانه نباشی

جانانِ دل هر که شدی، عُهده نگه‌دار
حیف است که جان باشی و جانانه نباشی

مردی و زنی نیست در آیین رفاقت
دوری کن و هشدار که رِندانه نباشی

پرهیز کن از فتنه و از مکر و دو‌رویی
پیوسته بر آن باش که فتانه نباشی

این عالم فانی گذران است، صفا کن
خُسران تو آن است که شادانه نباشی

فرزانگی اسباب کمال است و تعالی
اسباب زوال است، چو فرزانه نباشی

جاهل به جنون می‌رسد، عاقل به بزرگی
جانا به خِرد باش که دیوانه نباشی

با دشمن و با دوست مدارا و مُروت. . .
شرم است که با هردو حبیبانه نباشی

از حُقّه بپرهیز و بَری باش از افسون
زیبندگی آن است که افسانه نباشی

در مسجد و میخانه همان باش که هستی
همواره خودت باش که بیگانه نباشی

شعرم غلط اما، زِ بُن و بیخ درست است
در این غلط عیب است حکیمانه نباشی

این شعر پُر از پند که از بنده شنیدید
جز شیهه خر نیست، اگر خانه نباشی!

#کیوان_امیری_فر

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند :

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (3):

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا