🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 پند پدر

(ثبت: 258344) فروردین 23, 1402 
پند پدر

پند پدر…

گر همچو من به قامت رعنا نزیستی
فاعل به فعل زشتی و زیبا نزیستی

با من بیا و پند پدر را مرور کن
حتی اگر به شیوه‌ی بابا نزیستی

آموزه‌‌ی نخست پدر بود، ای پسر
” آقا نمی‌شوی اگر آقا نزیستی”

با کس مگو نقیصه‌ی پنهان این و آن
گر خود از آن نقیصه مبرا نزیستی

از نیک و از بدِ دِه بالایِ دِه مگو
خود مدتی اگر دِه بالا نزیستی

طعنه به بی‌مکانی آوارگان مزن
وقتی که در مصیبت آنها نزیستی

تحقیر خلق ساکن در ناکجا مکن
گر در مقام مردم آنجا نزیستی

ناظر به کفر صحنه‌ اعدام کس مشو
تا یک نفس فراز چلیپا نزیستی

یوسف اگر شوی به نبوت نمی‌رسی
گر در هوای عشق زلیخا نزیستی

مجنون، به عافیت نرسی در گذار عشق
گر باب میل و خاطر لیلا نزیستی

روزیِ بنده می‌رسد اما نمی‌رسد
گر با خیال روزیِ فردا نزیستی

این پندنامه نقشه‌ی راه است ای پسر
از جاده‌ای که پیچ و خم‌اش را نزبستی

گنج است اگر که در طلبش جستجو کنی
رنج است اگر که جز به تماشا نزیستی

آدم شوی اگر که در این رهگذار عمر
فرمان‌بر اوامر حوا نزیستی

 

#کیوان_امیری_فر
پ‌ن:
اول معلم منی ای اولین رسول
من از ازل به نام پدر می‌شناسمت

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

نقدها
  1. مهر 12, 1402

    تناقض معانی در شعر تان جناب امیریفر مشهود است

نظرها
  1. طارق خراسانی

    فروردین 23, 1402

    درود

    شهادت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام تسلیت باد🖤

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا