🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 14 حدیث گرانبها در باب کودک / فرزند

(ثبت: 220543) دی 20, 1398 
14 حدیث گرانبها در باب کودک / فرزند

 

1

الإمام عليّ عليه السلام :ما مِن لَبَنٍ يُرضَعُ بِهِ الصَّبِيُّ أعظَمُ بَرَكَةً عَلَيهِ مِن لَبَنِ اُمِّهِ . امام على عليه السلام : هيچ شيرى براى تغذيه كودك ، پُربركت تر از شير مادر نيست .

2

الإمام زين العابدين عليه السلام :حَقُّ الصَّغيرِ رَحمَتُهُ في تَعليمِهِ وَالعَفوُ عَنهُ وَالسَّترُ عَلَيهِ وَالرِّفقُ بِهِ وَالمَعونَةُ لَهُ. امام زين العابدين عليه السلام : حقّ كودك ، مهربانى به او در آموزش و گذشت از وى و عيب پوشى و همراهى و يارى اوست .

3

عنه صلى الله عليه و آله :بَيتٌ لا صِبيانَ فيهِ لا بَرَكَةَ فيهِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خانه اى كه كودك در آن نباشد ، بركت در آن نيست .

4

إحياء علوم الدين :قالَ لُقمانُ : يَنبَغي لِلعاقِلِ أن يَكونَ في أهلِهِ كَالصَّبِيِّ ، وإذا كانَ فِي القَومِ وُجِدَ رَجُلاً . إحياء علوم الدين: لقمان گفت : «براى خردمند ، شايسته است كه در ميان خانواده اش همچون كودك باشد، و هنگامى كه در ميان قوم است ، مردمى باشد»

5

الإمام عليّ عليه السلام :نَهى رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله أن يُجامِعَ الرَّجُلُ امرَأَتَهُ وَالصَّبيُّ فِي المَهدِ يَنظُرُ إلَيهِما . امام على عليه السلام : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نهى فرمود از اين كه مرد ، با همسرش نزديكى كند ، در حالى كه كودك ، در گهواره به آنها مى نگرد .

6

عنه صلى الله عليه و آله :أطعِموا حَبالاكُمُ اللُّبانَ ، فَإِنَّ الصَّبِيَّ إذا غُذِّيَ في بَطنِ اُمِّهِ بِاللُّبانِ اشتَدَّ قَلبُهُ وزيدَ في عَقلِهِ . پيامبر صلى الله عليه و آله : به زنان باردار شير بخورانيد؛ زيرا هنگامى كه كودك در رحِم مادر از شير تغذيه كند، دلش قوى گردد و مغزش فزونى گيرد .

7

رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يَلزَمُ الوالِدَ مِنَ الحقُوقِ لِوَلَدِهِ ما يَلزَمُ الوَلَدَ مِنَ الحُقوقِ لِوالِدِهِ . پيامبر صلى الله عليه و آله : فرزند ، بر پدر و مادر ، حقوقى دارد ، مانند حقوقى كه پدر و مادر بر فرزند دارند .

8

عنه صلى الله عليه و آله :يَلزَمُ الوالِدَينِ مِن العُقوقِ لِوَلَدِهما ـ إذا كانَ الوَلَدُ صالِحا ـ ما يَلزَمُ الوَلَدَ لَهُما . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همچنان كه فرزند نبايد به والدين خود بى احترامى كند، پدر و مادر نيز نبايد به فرزند خود ـ اگر صالح باشد ـ بى حرمتى روا دارند.

9

الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :الاُنسُ في ثلاثٍ : في الزَّوجةِ المُوافِقَةِ، و الوَلدِ البارِّ ، و الصَّديقِ المُصافي . امام صادق عليه السلام : سه چيز مايه انس هستند: زن سازگار، فرزند صالح و دوست يكرنگ.

10

الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :الوَلَدُ فِتنَةٌ . امام صادق عليه السلام : فرزند مايه آزمايش است.

11

رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنّ الوَلدَ الصّالِحَ رَيحانَةٌ مِن رَياحِينِ الجَنَّةِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : فرزند صالح، دسته گلى از گل هاى بهشت است.

12

الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الوَلَدُ الصّالِحُ أجمَلُ الذِّكرَينِ . امام على عليه السلام : فرزند صالح، زيباترين يادگار نيك است.

13

عنه عليه السلام :أشَدُّ المَصائبِ سُوءُ الخَلَفِ . امام على عليه السلام : بدترينِ مصيبت ها، فرزندِ نا خلف است.

14

عنه صلى الله عليه و آله :نَظَرُ الوَلَدِ إلى والِدَيهِ حُبّا لَهُما عِبادَةٌ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نگاه مهرآميز فرزند به پدر و مادر، عبادت است.

________________________

گردآوری: ابوالقاسم کریمی – فرزندزمین

سه شنبه – ۱۰ دی ۱۳۹۸

تهران_ورامین

 

 

 

 

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند :

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا