🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 تسلیت به خانواده عزیز سربازان حادثه سقوط اتوبوس

(ثبت: 7684) تیر 3, 1395 
تسلیت به خانواده عزیز سربازان حادثه سقوط اتوبوس

ای مادر خونین جگر و روزه زبانت
آتش زده داغش به شب و روز جهانت
میسوزی و این داغ که اندازه ندارد
این داغ که پرپر شده سرباز جوانت


  یادم می آید که مدتی پیش مشغول تماشای رسانه ملی بودم. موضوع برنامه: خدمت سربازی …

در لابلای صحبت ها مجری برنامه از لفظ “خدمت سربازی”  استفاده کرد که میهمان برنامه به این عبارت واکنش نشان داد.

– من این کلمه “خدمت سربازی” رو قبول ندارم. جوری گفته میشه “خدمت” که انگار قراره به سربازا ظلم بشه و ازشون کار کشیده بشه. به جای کلمه “خدمت” باید از کلمه “نظام وظیفه” استفاده بشه. که به این طریق سربازان اینو وظیفه خودشون بدونن که به وطنشون خدمت کنند …

جدا از اینکه “خدمت به وطن” وظیفه مسئولینی است که از افشای فیش حقوقیشان وحشت دارند نه وظیفه سربازان غریبی که با هزاران امید در سخت ترین شرایط سنی و اجتماعی و اقتصادی با دشواری های فراوان به “خدمت سربازی” اعزام می شوند، گاهگاهی اخباری بسیار ناراحت کننده از دنیای سربازی به گوش میرسد که روح انسان را آزرده میکند …  

مدتی بود که به فکر ارسال دفترچه اعزام به خدمت بودم و مثل تمام کسانی که قبل از اعزام حال و هوای خاصی دارند، من نیز امید و آرزوها و خیالات خود را داشتم. نه برای دوره سربازی بلکه برای بعد از برگشتن!  

ناگهان خبری در فضای حقیقی و مجازی منتشر شد که همه را شوکه کرد. خبر از این قرار بود:

در ساعت 1:20 بامداد چهارشنبه، دوم تیر ماه 94، مصادف با شانزدهم ماه مبارک رمضان، در محور سیرجان – نی‌ریز یک دستگاه اتوبوس با 36 سرنشین از مسیر خود خارج شد و به دره سقوط کرد. اتوبوس شخصی اما در اختیار پادگان «05» ارتش در کرمان بوده و سرنشینان آن نیز همگی سربازانی بودند که از این پادگان به مقصد اهواز در حال حرکت بودند. مرتضی سلیمی، قائم مقام سازمان امداد و نجات شمار قربانیان حادثه را ١٩ تن اعلام کرده که 16تن آنها در صحنه و 3 تن نیز در مرکز درمانی جان باختند. سرهنگ محمدحسین حمیدی درگفت‌وگو با ایسنا، درباره علت حادثه رخ داده برای اتوبوس حامل سربازان پادگان آموزشی 05 کرمان در نی‌ریز اعلام کرد: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که کافی نبودن مهارت راننده در کنترل وسیله و همچنین عدم نصب حفاظ در قوس راه باعث وقوع این حادثه شده است.

طبق اظهارات یکی از سربازان عزیزی که جزو مصدومین حادثه بوده، اتوبوس از نوع اتوبوس های داخل شهری بوده که به صورت قرضی به پادگان 05 خدمت میکرده است. در اینجا سوالی پیش می آید که آیا خود مسئولین عزیزی که این اتوبوس را اجاره کرده اند نیز با اتوبوس های قرضی بین شهری مسافرت می کنند؟ آیا جان سربازان وطن عزیزمان به قدری بی ارزش است که با یک راننده ناشناس و با اتوبوس های نامناسب آنها را راهی سفر کنیم؟ در کنار این موضوع، عبارت “عدم نصب حفاظ در قوس راه” نیز جالب توجه است.

سازمان پزشکی قانونی اسامی 15 تن از جانباختگان حادثه اتوبوس حامل سربازان پادگان 05 کرمان را اعلام کرد.

۱-    علی فتحی نژاد
۲-    ابراهیم مراد زاده
۳-    منصور صفری
۴-    مهدی کریمی
۵-    آرمان ایمانی
۶-    سیدعلی دهقانیان
۷-    محمدحسین بخشی
۸-    سیدامین اشرف
۹-    ابراهیم شفیعی
۱۰-    وحید خانی
۱۱-    سعید امیدواری
۱۲-    ماجد حافظی
۱۳-    رحیم سجادیان
۱۴-    وحید قاسم‌پور
۱۵-    امین انصاری  

اما متاسفانه این تنها حادثه روز چهارشنبه برای سربازان غریب وطنمان نبود…

در حادثه دیگری که برای اتوبوسی که گفته می شود حامل سربازان عزیز بوده و در ساعت 2:18 بامداد همان روز در کیلومتر 65 محور سروستان – شیراز رخ داد ،50 سرنشین راهی بیمارستان شدند.  

هر کدام از این جوانان آینده ساز یا بهتر بگوییم سربازان عزیز با هزاران آرزو(ی بر باد رفته) به این راه دشوار قدم نهادند و با هزاران صلوات به مقصد ابدی خود شتافتند. نمیتوان حال مادران و خواهران و همسران رفتگان این حادثه را حتی تصور کرد. مادران و همسرانی که به این عزیزان افتخار میکردند و آنها را به نیت محافظت از وطن مقدس راهی پادگان کردند، در حالیکه پادگان نتوانست از سربازان خود محافظت کند. بدتر از همه اینها این است که هیچ یک از مسئولین آنطور که شایسته است مسئولیت این اتفاق وحشتناک را به عهده نگرفت و هیچکس آنطور که باید از خانواده این عزیزان دلجویی نکرد و همه به گفتن یک “متاسفیم، خدا رحمتشان کند” بسنده کردند. حتی از لفظ “شهید” برای این شهیدان بزرگوار میهنمان استفاده نشد.

برای سربازان از دست رفته مغفرت و آرامش و برای اقوام و آشنایان از خداوند طلب صبر میکنیم.  

به امید روزی که همه ما برای سربازان مقدس وطنمان ارزش و احترام قائل باشیم. زیرا آنها در سخت ترین شرایط سنی و اقتصادی برای مراقبت از ما قدم جلو گذاشته اند.

نظرها
  1. جواد مهدی پور

    تیر 3, 1395

    روحشان شاد باد

  2. سحر جهانی

    تیر 3, 1395

    خیلی ناراحت شدم.صحبت های شمابسیارمتین وبجا ست جناب آقای  حسن زاده.درست می فرمایید؛درکشورما بی توجهی مسئولین همیشه بوده و هست و این ،جای تعجب نداره و اولین بارنیست  ونخواهدبود .متاسفانه…!!!!!!!!!

     برای خانواده های این عزیزان ازدست رفته آرزوی صبر میکنم  و ما را درغم خودشر یک بدانند.

    روحشان شادویادشان گرامی 

  3. طارق خراسانی

    تیر 3, 1395

    سلام و درود بر جناب مهندس عباس حسن زاده

    خبر بسیار تلخ  و تاسفباری  است ، از این فاجعه ی بزرگ هم اکنون مطلع شدم.

    ممنونم که این پست را در وبسایت نمایش دادید تا دوستان شاعرمان از ماجرا با خبر شوند.

    اگر خواسته باشم حرف بزنم باید حداقل دویست سطر مقدمه بر ندانم کاری های مسئولین بنویسم  ولی خوشحالم که  این ارتش فرمانده ای دارد ، فرمانده ای که  سریاز انش را چون فرزندان خود دوست دارد  و  از  این فاجعه ی عظما به راحتی  نخواهند گذشت.

    آنچه فرموده اید درست است و نباید از اتوبوس های شهری برای حمل نقل سربازان در جاده استفاده می شده است.

    شهادت این سربازان عزیز را به همه ی عزیزان  و خانواده های محترمشان تسلیت عرض می کنم.

    جان شان در این ماه رحمت  و مغفرت قرین رحمت الهی باد.

  4. سلام

    شنیدن خبر این فجایع ، قلبم رو فشرد …

    به خانواده های محترم این عزیزان تسلیت میگم و برای این گل های پرپر شده علو درجات مسئلت می کنم.

    امیدوارم تمهیداتی اندیشیده بشه که دیگه شاهد چنین وقایع اسف باری نباشیم …

  5. احسان ظاهری

    تیر 9, 1395

    …. در جنگ داخلی به شهادت رسیده اند

    با خودرویی خراب ، که مقتول جاده شد

    #احسان_اهورا

    با سپاس از متن گیرا و تاثیر گذارتون

    روحشون شاد و یادشون گرامی

    برقرار باشی و سبز

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا