🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 طریقت دوست داشتن خدا

(ثبت: 7825) بهمن 26, 1395 

به نام خدا

 

طریقت دوست داشتن خدا

 

در ذهن کلاغ سوالی بود و آن اینکه چه کسی بیشتر از همه خدا را دوست دارد ؟

برای یافتن پاسخ سوالش به کنار برکه ی کوچک وسط جنگل رفت و گفت چه کسی خدا را بیشتر از همه دوست دارد ؟

بلبل که بر روی شاخه ی درخت نشسته بود نغمه سر داد و گفت که من خدا را از همه بیشتر دوست دارم .

آب برکه تا پاسخ بلبل را شنید موجی برآورد و گفت : نه !! من خدا را بیشتر از همه دوست دارم .

مورچه دانه ای را که برای توشه زمستانش جمع کرده بود را بر زمین انداخت و گفت : من از همه ی شما ها خدا را بیشتر دوست دارم .

کم کم در بین آنها بحث بالا گرفت و هر یک می خواست که ثابت کند بیشتر از دیگری خدا را دوست دارد .

لاکپشت پیر که از دور نظاره گر این گفت و گو بود ؛ جلو آمد و گفت : مورچه خدا را بیشتر از همه دوست دارد .!!!

آب و بلبل به لاکپشت اعتراض کردند و گفتند که به چه دلیل تو میگویی مورچه خدا را بیشتر از همه دوست دارد ؟

لاکپشت گفت : هر یک از شما در گفتن پاسخ کلاغ توانایی خود را به رخ کشیدید و بعد گفتید که خدا را بیشتر از همه دوست دارید . و رو به بلبل کرد و گفت : تو نغمه ی خوش خود را به رخ خدا کشیدی و گفتی که او را دوست داری ؛ و دوباره رویش را به طرف برکه چرخاند و به آب گفت : تو نیز مانند بلبل قدرت امواج خود را به رخ کشیدی و ادعا کردی که خدا را بیشتر از همه دوست داری غافل از آن که این نعمت ها را خود او به شما داده است . اما مورچه نه تنها توانایی خود را به رخ نکشید بلکه توشه ی زمستان خود را نیز بر زمین انداخت و در آن حال اعتراف کرد که خدا را بیشتر از همه دوست دارد .

آری حواسمان باشد که در موقع ادعای دوست داشتن خدا از خویش رهایی یافته و فقط او را در نظر داشته باشیم .

نویسنده : بنده ی حقیر مهدیار

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند (1):

نظرها
  1. جناب مهدیار عزیز جالب بود چه جوراز خویش رهایی یابم در حالی که نه خویش میبینم و نه خدایی که در آن فانی بوده و او شده ام (اناالحق)(فنافی الله)آیا خدارا بگذارم وبگذرم .چطور در نظر بگیرم که خود نظر است با اینکه اوج خطر است (ومن عشقنی قتلته)

  2. به اندازه تعداد بشر طریقت برای دوست داشتن خدا هست .آنرا قاب نکنید ودر چهارچوب قرار ندهید .چطور خدارو دوست داشته باشم در حالیکه منو همیشه از او ترسانده اند که ایکاش در دوست نداشتن آن وبی خدایی میترساندند .همیشه گفته اند از خدا بترس

    سالها مرا از اوترسانده اند حال شما میگویید دوست داشته باش

    • درود و سلام خدا بر شما

      تشکر از لطفتان جناب دولتی

      امید وارم که در سایه ترسی که از خداوند پیدا کردید به کار های نیک روی آوردید تا اشکار شود که ترس نیز یکی از نعمت های خوب خداوند است حال چه از خود او بترسید چه از خلق او هر چند اگر از او بترسیم دیگر نیازی به ترسیدن از خلق او نخواهیم داشت .

  3. بهمن 27, 1395

    سلام و درود

    خیرمقدم

    ممنون از ارسال این پست لطیف و پر مغز

    کسی که خدا را می خواهد باید از دانه های فریب بگریزد و فریاد جناب درویش ما در دو کامنت بالا ذهن ما را به یک نقطه متمرکز می کند و آن اینکه نام مقدس  خدا نان دانی برای یک عده شده است .

    عقاید من در آوردی و بسیاری مذاهب سرطان دین شده اند و این غده های بدخیم  از دیر باز در تمام ادیان رشد و کتاب های آسمانی را از دیدگان محو و آن غده ها خودنمایی می کنند .

    من نمی دانم وقتی قرآن کریم بگونه ای از سوی خداوند متعال تدوین شده است که آن عرب بدوی قدرت فهمش را داشته  چرا این همه بر آن تفسیرهای گوناگون نوشته اند؟

    چرا اصل را رها و به فرعیات چشبیده ایم ؟

    بنده از متحجرین بی سواد می ترسم چون از قدیم گفته اند از دیوار شکسته و زن سلیطه و انسان دیوانه باید ترسید … اگر این ترس نبود نکات مهمی را بیان می کردم که ظاهراً برای استحکام دین آورده اند ولی در باطن برای ارضاء خواسته های نفسانی گروهی بیمار بوده است .

    ما باید برای شناخت خدا به سوی قرآن حرکت کنیم قرآن بی واسطه به لحاظ کتب و مذاهب … باید وزارت آموزش و پرورش در تابستان ها کلاس ویژه ی آموزش قرآن برای دانش آموزان بگذارد و به قرآن آموختگانش امتیاز های مهمی بدهد .

    اگر بی واسطه قرآن مطرح و همه آموزی شود چهره ی جامعه عوض خواهد شد قصص قرآنی از دیو ، پری می سازد یک آیه قرآن کریم دنیا را تغییر می دهد و درب زندان ها را می بندد و یکی از آن ها این است:

    وَالَّذینَ هُم لأماناتهِم وَ عَهدِهِم راعونَ آیه 8 سوره مومنون این آیه هم برای اصلاح یک رئیس جمهور خوبست و هم برای یک فرد عادی .

    خدا را دوست داشتن در این است که به گفتار او توجه داشت نه آنان که آمدند در کنار خانه ی دین بنا ها ساختند و هر کدام شان ادعا ها بر هدایت خلق داشته اند شما بررسی بفرمایید فرقه های مختلف تصوف برای چه بوجود آمدند ؟ بزرگان و پدیدآورندگان این دکان ها چه در سر داشته اند؟ جز اینکه خود را از خدا داناتر و حکیم تر دانسته اند؟ در تمام دنیا در ایجاد مذاهب مستقیم و غیر مستقیم اینگونه تفکرات بوده است و گروهی غافل هم به دنبال آنان حرکت کرده و به اساس دین الهی صدمه وارد آورده اند.

    وقتی خدا را دوست داشته باشیم نمی گویم باید مانند آن مرتاض هندی رفت در غاری و معبدی سکنا جست و روزی یک بادام خورد ولی مانند مورچه ی داستان حضرتعالی که در حال حمل دانه بود (یعنی تلاش برای معاش) یک لحظه آن را رها و به خدا اندیشید و دوباره دانه را برداشت و به راه خود ادامه داد.

    مایل بودم این موضوع را بسط دهم حرف بسیار است ولی در حوصله ی آن عزیز و دیگر دوستان پاک نیست.

    در پناه خدا شاد زی

    • سلام بر شما کاربر مهمان 

      ممنون از نگاهی که از بین این همه نوشته بر نوشته من انداختید .

      شاد باشید به عشق خدا

  4. طارق خراسانی

    بهمن 27, 1395

    سلام و درود

    خیر مقدم

    کلی مطلب نوشتم ولی به علت گذشت زمان متاسفانه همه هبا شد و باید به اعضای محترم  تیم  طراحان سایت بگویم تا این مشکل را رفع کنند.

    حضرت درویش  هم درست می فرمایند و مطالب ایشان نیز  قابل تأمل است.

    بنده خلاصه می نویسم … این همه مذاهب در کنار اسلام برای چه به وجود آمد و رشد کرد؟ برای استحمار مردم مذهبی…؟!!  تصوف و یا برخی جماعات که در طول تاریخ  به نام دین قد علم کرده اند برای این بوده که خدا را دوست داشته اند؟ یا دکانی برای نان بوده است ؟

    مگر نه اینکه قرآن کریم از سوی خداوند متعال بگونه ای تدوین یافته که عرب بدوی فهم آن کند؟ سئوال این است پس این همه مفسر قرآن و تفسیرهای رنگارنگ برای چیست؟ باز این خوبست قابل تأمل و پذیرش است ایجاد مذاهبی گوناگون در کنار دین این دیگر فاجعه ی بزرگی ست که تیشه به ریشه دین و اخلاقیات زده است.

    دوست داشتن خدا را شما در این داستان لطیف  و زیبا خیلی خوب بیان فرموده اید.

    مورچه در تلاش برای معاش است ولی یک لحظه معاش را رها می کند و اظهار می کند خدا را دوست دارد.

    سپاس از ارسال پست ارزشمندتان

    • درود بر شما استاد بزرگوار 

      سپاس از نگاه پر مهرتان و لطفی که با وقت گذاشتن تان بر من کردید 

      در پناه حق سر بلند باشید

  5. محمدرضا جعفری

    اسفند 1, 1395

    درود گرانقدر…..عالی ست / موفق باشید ان شاالله تعالی ……..

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا