🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 معرفی کوتاه ترین قالب شعری جهان

(ثبت: 8131) آبان 11, 1397 

معرفی تک مصراع(قالب تک) بعنوان کوتاه ترین قالب شعری جهان

در شعر فارسی، قالب فرد(مفرد) که یک بیتی و بدون الزام همقافیه بودن دو مصراع آن می باشد، بعنوان کوتاه ترین قالب شعری شناخته می شود.  نگارنده، تک مصراعِ بدون ادامه اما دارای معنای کامل را هم شعر می داند و رسما تک مصراع را بعنوان کوتاه ترین قالب شعری معرفی می کند و آن را قالب تک مصراع و بطور خلاصه، قالب تک می نامد و درنتیجه، هر کدام از تک مصراع(ویا تک مصراع واره) های بدون ادامه ی دارای معنای کامل ویا پایان باز یعنی سه نقطه ای را در صورت بهره داشتن از حال و هوای شاعرانه، قالبی مستقل در شعر خاص می داند و در صورتی که تک مصراع های موردنظر، فاقد حال و هوای شاعرانه باشند، آنها را بعنوان نظم یعنی شعر عام دانسته، باز هم در قالب شعری تک مصراع (تک) به شمار می آورد. به گمان نگارنده، اگر مصراعی کامل و تنها داشته باشیم، دلیلی وجود ندارد که آن را قالب شعری مستقلی ندانیم و اگر مخالفان این نظریه به علت فقدان قافیه در مصرعی تنها، آن را نمی توانند قالبی مستقل به شمار بیاورند، در جواب ایشان دلیلم استناد به قابلیت قالب بودن تک بیت در قالبی به نام فرد و یا مفرد است که گاهی دارای دومصرع همقافیه و بسیاری اوقات بدون قافیه می باشد .

احتمالا همه ی ما، بارها تک مصراع های زیبایی را شنیده ایم و می دانیم که بعضی از این تک مصراع ها، جزئی از شعری طولانی تر هستند که یک مصراع از آن دارای برجستگی ویژه ای شده است. این تک مصراع ها را نمی توان داخل در قالب شعری تک مصراع(تک) دانست؛ چراکه جزئی از قالب شعری دیگری مثل غزل، مثنوی ویا قالبی دیگرند. بعضی تک مصراع ها هم هستند که بصورت ضرب المثل ویا مَثَل واره به کار می روند که اگر جزئی از شعری طولانی تر و درنتیجه، داخل در قالبی دیگر نباشند، می توان هریک از آنها را شعری در قالب تک  به حساب آورد؛ بنابراین، تعیین اولین شعر تک در فارسی تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.

قالب تک را بعنوان قالبی شعری در بسیاری از زبان های دیگر هم می توان معرفی کرد؛ مثلا می توان اشعاری در این قالب به انگلیسی سرود؛ با این حال، قالب تک بعنوان قالبی سنّتی و دارای یکی از اوزان عروضی، برای زبان عربی، کارآیی ندارد؛ چراکه واحد وزن شعر در عربی، بیت است نه مصراع؛ مگر این که در معنای عام، قالب تک را برای شعرغیرسنّتی هم به کار ببریم. گفتیم که قالب تک مصراع، کوتاه ترین قالب شعری فارسی است و اکنون می گوییم که به گمان قوی بتوان آن را کوتاه ترین قالب شعری جهان معرفی کرد. ارزش قالب تک بویژه هنگامی معلوم می شود که شاعر، دچارِ کمبود وقت باشد ویا دچارِ محدودیتِ استفاده از تعداد حروف و کلمات.

این جانب، هنگام نوشتن مطلب ادبی با محدودیت تعداد واژه ها در زیر عکس در کانالی تلگرامی، ارزش ویژه ی قالب تک را بیش تر احساس کردم. دو نمونه از تک مصراعی هایم که زیرنویسِ عکس در کانالی تلگرامی بوده اند:

1-  وقتی تو باشی، بی کسی هایم شکستن نیست .  

  1.  

و این هم تک مصرعی که تازه سروده ام :

عشق یعنی تغزّلِ گل سرخ .

دو شعر عروضی انگلیسی هم در قالب تک در کتاب سفیر شعر فارسی ارائه نموده ام.

نخستین نمونه های عروضی شعر تک در زبان انگلیسی(از محمدعلی رضاپور) :

1-Let me know oh Great! What the Love is .//

2-When the eyes are watching you, that’s the poem. //

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند :

نظرها
  1. درودها حضور ارجمند جناب رضاپور

    در خصوص تعریف شعر مفرد سوالی برایم پیش آمد

    به نظرم تا جایی که به خاطر دارم در مورد تعریف و مصداق مفرد اتفاق نظر وجود ندارد

    و از طرفی به عنوان کوچکترین فرم شکلِ کلاسیک اصولاً نمی توان دو مصراع غیر هم قافیه را

    یک بیت کلاسیک محسوب کرد .

    برخی معتقدند این اشتباه از آنجا ناشی می شود که دربرخی ابیات برگزیده که از فرم هایی

    نظیر غزل برگزیده می شوند دومصراع گاهاً هم قافیه نیستند و این به مرور تسری یافته

    و منجر به چنین برداشتی از مفرد شده است . یا نظر دیگر اینکه پیدایش تک بیت ها را به دلیل

    این می دانند که شاعر قصد داشته از آن در غزلی و قطعه ای و … استفاده کند اما به دلایلی

    منصرف شده و اما آنرا جداگانه برای آتی کنار گذاشته . اما انگیزه هر چه که بوده باشد

     اگر ابتدا به ساکن قصد سرودن تک بیت باشد چون از تقسیماتِ فرم کلاسیک است

    و در این فرم ها رعایت وزن و قافیه از الزامات است ،قطعاً دو مصراع باید هم وزن و

    هم قافیه باشند و لاغیر .

    بنابراین

    اگر به مفردبعنوان فرمی بدون الزامِ قافیه و همچنین تک مصراع باور داشته باشیم بیشترفرمی

    خواهد بود بین کلاسیک و نیمایی و میتوان از آن به عنوان نخستین تلاش های قدیم (پیش نیمائی)

    درتغییر یا خروج از فرم های سنتی یاد کرد .

    سپاسگزارم

    • محمدعلی رضاپور

      آذر 17, 1397

      درود و سپاس، دوست گرانقدر، جناب اجلاسی

      بله پیشینه ی قالب مفرد(تک بیت) بر همین اساس است و ممکن است همقافیه یا غیر همقافیه باشد

      و در اصل، قالب مستقلی نبوده اما بعدها بعنوان قالب مستقلی مطرح شده و این را کوچک ترین قالب شعر فارسی گفته اند.

      مطلب ما، در این جا اثبات تک مصراع و تک لَخت مستقل بعنوان قالب تک می باشد و این را کوچک ترین قالب شعرفارسی بلکه کوچک ترین قالب شعرجهان می دانیم.

  2. محمدعلی رضاپور

    آذر 17, 1397

    قالب تک (تک مصراع) خواه در چارچوب قوالب سنتی بگنجد خواه زیرشاخه ای از شعرنیمایی به شمار بیاید،

    با همه ی کوتاهی اش شعر مستقلی است. حتی ممکن است برخی، این را بین شعر سنتی و نیمایی یا جدا از هر دو بپندارند.

    در این زمینه، چندان بحثی ندارم. با این حال، به گمان این جانب، همین که پیش تر – به هر دلیل-

    عدم وجودقافیه در قالب تک بیت، پذیرفته شده بود، نشان می دهد که تک بیت هم جزء قوالب سنتی ست و حداکثر این که در امر قافیه، تفاوت مهمی با آنها دارد و قالب تک مصراع هم از این راه رفته است.

    از این که بگذریم، شعر تک مصراع ویا تک لخت را در هر گروهی که بتوان قرار داد، باز بعنوان کوچک ترین قالب شعری خواهد بود. سپاس

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا