🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ای تلخ تر از زهر، زمانا، که گذشتی

(ثبت: 6816) مهر 17, 1397 

 

ای تلخ تر از زهر ، زمانا [1]، که گذشتی
وی چهره به چین برده، جهانا، که گذشتی [2]
ای درد عیانم ، که نهان آمده بودی
در فصلِ بهارم ، به خزانا که گذشتی
ای اشک که بر خنده ی من پرده گرفتی
رفتی و نماندی و همانا که گذشتی
ای بارِ غمِ کودکی ام ، دوش فتادی
از دوش به پیری، تو گرانا که گذشتی
بس پرده دریدی که ببینی غمِ دل را
با جمله غمم، پرده دَرانا که گذشتی
آن قامت سروم چه کمان کردی و رفتی!
ای دلبر ابروی کمانا ، که گذشتی
ما را نگران کردی و خود را نگران نیز
ای برده دلم ، دل نگرانا، که گذشتی

پی نوشت

[1]. در خصوص آوردن «ای» در مصارع به همراه الف در قافیه:

در زبان و ادب فارسی الفی وجود دارد به نام الف تأکید و الفِ بیان عاطفه به الفِ اطلاق و الفِ تفخیم  مشهور است مانند بزرگا مردا.

الف تأکید در  متون نثر و نظم قدیم به کار رفته است، بر خلاف الف نفی که بر سر کلمات می نشیند مثل امرداد

[2] . چهره به چین بردن یعنی خشمگین و عصبانی شدن . اخم کردن

 

 

 

نظرها
  1. علیرضا حکیم

    مهر 17, 1397

    درودها بر شما جناب طارق عزیز

    زیبا سروده اید گرامی می خواستم در مورد الف ندا سوال کنم که حود توضیح دادید 

    سرفراز باشید

    • طارق خراسانی

      مهر 17, 1397

      سلام بر حضرت حکیم 

      اولا تشکر می کنم از حضور گرمتان 

      و بعد 

      در خصوص این شعر باید بگویم از آن شعرهایی ست که خود   آمده است نه آنکه من سروده باشم .

      بیماری داشتم که منجر به سرطان کبد می شد  و عجیب است که این از جوانی با من بود و در میان سالی پس از آزارهای فراوان خود به خود رفت بگونه ای که پزشک متخصصی فرمود از عجایب دنیای پزشکی،ست و او معتقد بود خیلی خوش شانس بوده ام .

      و موارد دیگری در این شعر هست که واقعا  بعدا اتفاق افتاد.

      در پناه خدا 

  2. سلام و درود استاد طارق بزرگوار.

    الحق زیبا و دلنشین است

    همچون دیگر سروده هاتون

    • طارق خراسانی

      مهر 17, 1397

      سلام و درود بر جناب زمانیان عزیز

      سپاس از حضور گرم آن عزیز جانم 

      در پناه خدا 

  3. علی رفیعی

    مهر 17, 1397

    سلام و درود محضراستادطارق‌عزیز

    بسیارزیبا…بهره مندگردیدم

    مویدومنصورباشید

    درپناه خدا

    • طارق خراسانی

      مهر 17, 1397

      سلام و درود بر جناب رفیعی عزیز

      سپاس از حضور پر مهرتان 

      در پناه خدا 

  4. درود   بر استاد  گرانقدر

    بسیار   زیبا  است

    • طارق خراسانی

      مهر 17, 1397

      سلام و درود بر جناب دهنوی بزرگمهر

      سپاس از حضور کرمتان 

      در پناه خدا 

  5. زیبا و ارزنده …..

    با درود و احترام: مستانه

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا