🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 بدکاری

(ثبت: 208842) اسفند 19, 1397 

هر بد و بدكاري از افراد دانا ،مشكل است
بد نـباشد كار دانا ، مرد دانا عاقل است
هر بد و بدكاري از هر فرد بدكار است و بس
نيكي و پاكي بُوَد ، هـر فرد دانا مايل است
جان من كار نكو ، از فـرد نيكو سـر زند
كار بد از فرد بد باشد، وجودش باطل است
آفت5 جمع بشـر ، از جمع بدكاران بُوَد
جمع نيكوكار را ،كارش زِ نيكي حاصل است
عاقلان را كار نيك آيد ، به پيش و در نظر
غافل از كار نكو،از فطرت خود غافل است
آه از آن فردي ،كه غافل باشد از كار بدش
خود نداند تا چه حدي،بد به مردم حاصل است
پيـر دانا دل ، به بدكاري و بد مايل نـشد
هرچه بَد بودست وهست،ازكار فردجاهل است
اي عجب آسوده خُفتن، مردم بي درك و فكر
كارشان بر دست بدها گر فُتد،بي حاصل است
چونكه دريا موج دارد ،آب آن آرام نيست
آب اگر آرام شد هرجا، همانجا ساحل است
اي حسن بد را ببين و كار نيكو ، بد مبين
نيك اگر بد ديده شد،بدتر زِ كار باطل است

٭٭٭
5- آسيب – عيب

 

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. عظیمه ایرانپور

    اسفند 19, 1397

    درود بر شما
    پندآموز و زیباست🌺

    فقط قافیه ی “حاصل” زیاد تکرار شده

  2. مازیار نژادیان

    اسفند 19, 1397

    درود بر شما🌹🌹🌹🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا